مقايسه ويژگي هاي شخصيتي(درون گرايي و برون گرايي) پسران سيگاري و غير سيگاري

فرمت فایل: word تعداد صفحات: 77 فهرست عنوان صفحه فصل اول : مقدمه 1 مقدمه 2 بيان مساله 5 اهداف تحقيق 8 اهميت و ضرورت تحقيق 9 تعاريف مفهومي و عملياتي 11 تعاريف عملياتي 12 فصل دوم : پيشينه ي پژوهش 14 پديد آيي شخصيت 15 اصل يكتايي 18 ارتباط فعاليت هاي زيسمقايسه ويژگي هاي شخصيتي(درون گرايي و برون گرايي) پسران سيگاري و غير سيگاري|30019915|arshad100|مقايسه ويژگي هاي شخصيتي(درون گرايي و برون گرايي) پسران سيگاري و غير سيگاري
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مقايسه ويژگي هاي شخصيتي(درون گرايي و برون گرايي) پسران سيگاري و غير سيگاري هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 77









فهرست



عنوان صفحه



فصل اول : مقدمه 1



مقدمه 2



بيان مساله 5



اهداف تحقيق 8



اهميت و ضرورت تحقيق 9



تعاريف مفهومي و عملياتي 11



تعاريف عملياتي 12



فصل دوم : پيشينه ي پژوهش 14



پديد آيي شخصيت 15



اصل يكتايي 18



ارتباط فعاليت هاي زيستي و رواني 19



برون گرائي و درون گرائي 20



كنش هاي رواني 26



نظريه يونگ درباره ي بينش 28



تيپ هاي هشت گانه 29



شخصيت 30



در مورد صفات شخصي 31



به ميان آمدن شخصيت 33



ديد روانشناسي مدرن علمي امروز 34



تئوريهاي تكامل 37



تئوري پياگيتس 39



شخصيت يعني چه 44



فصل سوم : روش تحقيق 49



روش آماري مربوط به فرضيه 50



فهرست



عنوان صفحه



روش جمع آوري اطلاعات 50



طرح تحقيق 51



ابزار گرد آوري اطلاعات 52



فصل چهارم : تجزيه و تحليل يافته ها 54



مقدمه فصل چهارم 55



تجزيه و تحليل داده ها 56



پراگندگي حجم نمونه در درون گرا و برون گرا 59



نمودارسيگاري و غير سيگاري 60



تحليل يافته ها 61



فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري 63



نتيجه گيري 64



مقايسه درون گرايي – برون گرايي ميشل گوكلن 66



جدول نتايج مقياس درون گرايي – برون گرايي 70



منابع و ماخذ 77

















مقدمه



بيان مساله



اهميت و ضرورت تحقيق



اهداف تحقيق



متغيير هاي تحقيق



فرضيات تحقيق



تعاريف واژه ها و اصطلاحات





« مقدمه »



اِنّا خَلَقناکُم اَطواراً ما انسان ها را گوناگون آفريديم (قرآن کريم)



پيچيدگي شخصيت وجودي انسان آنچنان است که بشر در طول هزاران سال تحقيق و تفحص و کاوش و دست يابي به پيچيده ترين مجهولات زندگي و محيط هنوز به ابتدائي ترين موضوعات انساني مثل چگونه ديدن، چگونه شنيدن، ماهيت احساس و ماهيت ادراک و ... دست نيافته است. شايد اشاره آيات قرآني که خطاب به رسول اکرم (ص) مي فرمايد:



اگر از روح پرسيدند بو روح در اختيار من است. قرآن کريم



قل سئول من روحي فقل روحٌ مِن اذنه (حجر 29)



شايد پراکندگي نظرات شخصيتي نيز معلول اين پيچيدگي مفهوم شخصيت انساني است که علاوه بر نظريات کهن قبل از ميلاد مثل نظريه بقراط (384 ق.م) و يا کنفسيوس چيني و يا بودا و يا آيين ذن در چين و نيز ديدگاه اسلام و عرفان به مباني نظري شخصيت در قرون اخير به نظريات جديدي در باره ي شخصيت مثل نظريه فرويد، نظريه يونگ، نظريه آدلر،نظريه هورناي، نظريه موري، نظريه کرچمر و نظريه شلدون ويا رفتار گرايان و يا اجتماع گرايان و زيست گرايان و غيره برخورد مي کنيم.(شاملو 1372)108



آيا نظريات ذکر شده در گذشته غلط بوده و يا نظريات جديد روانشناسي را بايد رو کرد، طبيعي است که همه نظريه هاي قديمي و جديد درباره ي نظريات شخصيت قابل احترام هستند و در جاي خود بسيار سودمندند.



مثلا چون در قرون قبل از ميلاد مسيح به چهار عنصر آب، خاک، باد و آتش شديدا معتقد بودند و بصورت کلي همه ي طبيعت و محيط و ساختار زندگي را معلول اين 4 ماده و وجود مي پنداشتند. شخصيت را نيز حاکي و ناشي از عناصر چهارگانه مي پنداشتند و کسي که درصد بدنش از خاک بيشتري است سودايي و اگر از آب بيشتري است بلغمي و اگر از باد بيشتري است ومدمي و اگر از آتش بيشتري است صفراوي مزاج است.



و اگر ترکيبي متعادل از آنها است داراي شخصيتي متعادل است.در نظريات مختلف ديگرکه مبتني بر اصول زيست و اجتماع و ويژگي هاي فردي و خانوادگي و ... قرار دارد هر صاحب نظري از يک منظر به شخصيت توجه کرده و مطالب بسيار مهم و قابل استفاده اي ارائه نموده اند هرجند همه ي آنها مهم اند ولي همه ي شخصيت انساني را نمي توانند تعريف و تفسير کنند و شايد اين عدم توانايي و ناکارآمدي مصداق حديثي باشد که از رسول اکرم (ص) نقل شده است:



مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ رَبّهُ



هرکس خود را شناخت، خدارا شناخته است که محال بودن اين شناخت را بازگو مي کند .(علي اصغر احدي روانشناس تربيتي صدا)



اما بهرحال عدم دست يابي و معرت کامل به شخصيت انسانيدليلي نمي باشد که انسان دست از شناخت و بررسي بردارد و مي تواند از زواياي مختلف به ابعاد پچيده وجودي انسان دست پيدا کند.



يکي از عناصر و ويژگي هاي بسيار مهم انساني که توسطاغلب روان شناسان مثل يونگ و آسينک(آيزنک) و ديگران مورد تائيد قرار گرفته است بحث درون گرايي و برون گرايي انسانهاست. درون گرايي و برون گرايي صفتي است در افراد که عمده شخصيت رفتاري و احساسي و انگيزشي و ادراکي و هيجاني فرد متوجه درون و دنياي دروني خود و يا متوجه مسائل و امور بيروني و محيطي است. که در فصل دوم به تفضيل توضيح داده شده است.



نکته مهم ديگر که اساس تحقيق حاضر است اين است که روشن و تبيين کنيم که ويژگي هاي افراد برون گرا و درون گرا نزد افراد سيگاري و غير سيگاري چه تفاوت ها و شباهت هايي دارد. که اين افراد شامل دانشجويان پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهرد نظر گرفته شده است، با اين اميد که نتايج و يافته هاي اين تحقيق براي خوانندگان قابل استفاده و گامي د تحقيقات بعدي قرار گيرد.



بيان مساله:



با توجه به ذکر پيچيدگي شخصيت موجود انساني که در مقدمه آمد و از طرف ديگر لزوم شناخت ماهيت وجودي انساني براي خود انساني در مقابله و مصادفه با پديده ها و رفتارها و موضوع هاي اجتماعي که اين سوال در ذهن انسانها خطور مي کند که اصولا ماهيت انسان داراي چه ابعاد و ويژگي هايي است؟



ابعاد مشترک همه انواع انساني اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ و سياه و سفيد و زرد و سرخپوست و فقير و غني و با سواد وبي سواد کدامند؟



و وجوه اختلاف و شاخص هاي منفرد افراد کدام هستند؟



و ويژگي ها و خصوصيات فردي و انحصاري افراد در تبادل و تعامل پديده هاي اجتماعي چگونه عمل مي کنند؟