تحقیق طراحی درس‌افزار ریاضی 1 وتأثیر آن بر یادگیری و يادداري مبتني بر نظريه آندرسون

تحقیق حاضر با عنوان طراحی درس‌افزار ریاضی 1 وتأثیر آن بر یادگیری و يادداري مبتني بر نظريه آندرسون از سری تحقیق های رشته علوم تربیتی میباشد. این تحقیق با گرایش برنامه ریزی درسی در 101 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده استتحقیق طراحی درس‌افزار ریاضی 1 وتأثیر آن بر یادگیری و يادداري مبتني بر نظريه آندرسون|32009535|arshad100|تحقیق طراحی درس‌افزار ریاضی 1 وتأثیر آن بر یادگیری و يادداري مبتني بر نظريه آندرسون,تحقیق چند رسانه,,مقاله يادگيري,تحقیق بعد شناختي,مقاله, بعد دانش,نظریه طبقه‌بندي آندرسون,درس‌افزار ریاضی 1 وتأثیر آن بر یادگیری,تحقیق یادگیری ریاضی,نگین فایل
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان تحقیق طراحی درس‌افزار ریاضی 1 وتأثیر آن بر یادگیری و يادداري مبتني بر نظريه آندرسون هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .تحقیق حاضر با عنوان طراحی درس‌افزار ریاضی 1 وتأثیر آن بر یادگیری و يادداري مبتني بر نظريه آندرسون از سری تحقیق های رشته علوم تربیتی
میباشد. این تحقیق با گرایش برنامه ریزی درسی در 101 صفحه با فرمت Word
(قابل ویرایش)
در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق
آماده چاپ و پرینت جهت
استفاده دانشجویان می باشد.


قسمتهایی کوتاه از متن:

چکيده
هدف کلي پژوهش حاضر طراحي درس‌افزار درس رياضي(1) و تأثير آن بر ميزان يادگيري و يادداري دانش‌آموزان پسر سال اوّل دبيرستان‌هاي شهرکرمانشاه مي‌باشد. پژوهش از نوع کاربردي و با روش نيمه تجربي است. جامعه آماري شامل کليه دانش‌آموزان پسر پايه اول دبيرستان‌هاي ناحيه يک شهر کرمانشاه به تعداد 1400 نفر که به روش نمونه در دسترس شامل دو کلاس 40 نفري با انتخاب تصادفي در دو گروه شاهد و آزمايش قرار گرفتند. روش پژوهش شبه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون مي‌باشد. ابزار جمع‌آوري داده‌ها، طراحي سؤالات محقق ساخته بر اساس محتوي کتاب رياضي است. در مرحله اوّل پژوهش از هر دو گروه آزمون به عمل آمد و در مرحله دوم طي 5 جلسه 5/1 ساعتي، مبحث درس به دانش‌آموزان گروه آزمايش با کمک درس‌افزار طراحي شده و ابزار آموزش داده شد. در پايان با اجراي پس آزمون از گروه آزمايش و کنترل ميزان يادگيري دو گروه بر اساس طبقه‌بندي آندرسون بررسي شد. مقايسه ميانگين نمرات پس آزمون بين دو گروه آزمايش و کنترل نشان داد که يادگيري بر اساس طبقه‌بندي دو بعدي آندرسون در بعد دانش(طبقه‌هاي امور واقعي، مفهومي و روندي) با بعد فرآيند شناختي (طبقه‌هاي يادآوردن، فهميدن و به کار بستن) تفاوت معناداري وجود دارد. اما در بعد دانش( طبقه‌هاي امور واقعي، مفهومي و روندي) با بعد فرآيند شناختي (طبقه‌هاي تحليل کردن، ارزيابي ) تفاوت معناداري وجود ندارد.
نتيجه کلي پژوهش نشانگر آن بود که آموزش با کمک چندرسانه‌اي و يادگيري دو بعدي دانش‌آموزان، بر اساس طبقه‌بندي آندرسون تأثير دارد.

مقدمه
به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، قرن حاضر، قرن اطلاعات و قرن پیچیدگی علوم است و هدف از این نامگذاری را توسعه همه جانبه دانش و آگاهی بشری در تمام زمینه‌ها دانسته‌اند. فناوری اطلاعات و تحولات در نظام آموزشی وارد شده و نظام آموزشی نیز به دلیل پیچیده بودن انسانِ دارای ابعاد مختلف روحی و ذاتی، به طور حتم پیچیده‌ترخواهد بود و در این روند نظام آموزشی نیز باید بتواند خود را با وضع موجود تطبیق داده و نیازهای متنوع و گوناگون این سیر و تحول را برآورده کند. این در صورتی است که محیط فراگیری و یاددهی غیر قابل پیش‌بینی است و برای کسب نتیجه بهتر در روند فرآیند یادگیری، توجه و اهتمام به نظریه‌های یادگیری جدید، رشد فزاینده دانش و فناوری و دیدگاه‌های جدید در علوم شناختی، مسائل و معضلات جدیدی را نمودار کرده است. در این مسیر استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه تولید محتوا و اشتراک‌گذاری علوم در حال رشد است و برنامه‌ریزان آموزشی و صاحب‌نظران عرصه تعلیم و تربیت نمی‌توانند در این بزرگراه پرشتاب، دست روی دست نهاده و خود را دخیل نکنند. بر این اساس با توجه به شرایط ایجاد شده کنونی روند یادگیری نمی‌تواند مانند سابق، رویه خویش را پیش برده و از گذرگاه سبک‌های سنتی به مقصد خویش برسد. چرا که دانش و علم دارای ماهیتی پویاست و این پویایی نیازمند تغییر و دگرگونی مداوم است و ایجاد و خلق همیشگی(ربيع، 1383، 7).
فناوری‌ها و چند رسانه‌ها در روند تولید و انتقال مفاهیم از منبع به فراگیر نقش به سزایی دارند. چرا که می‌توانند به صورت مستقل در چرخه‌های یادگیری و یاددهی نقش مؤثری ایفا کنند. در حقیقت فناوری به مثابه یک واسطه در فرآیند یادگیری عمل کرده و عنصری فعال در این زمینه خواهد بود و باعث ایجاد یادگیری معنی‌دار و هدفمند می‌شوند، هم‌چنین باعث تغییر روش‌های سنّتی و معلم محور به تدریس و یادگیری فراگیر محور می‌شوند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که معلمان ماهر در کاربرد فناوری اطلاعات بهتر می‌توانند دانش‌آموزان را در یادگیری هدایت کنند(داويد ، 1997، به نقل از فرهادي، 1383، 142).
حل مسئله و مهارت‌های سطح بالای تفکر، تفسیر و تحلیل داده، مدیریت زمان و توانایی اولویت‌بندی مهارت‌ها در فضای اطلاعاتی و جامعه جهانی مبتنی بر داده توسعه می‌یابد و این منوط به این است که معلمان و دانش‌آموزان بتوانند به نحو مؤثر و اصولی از فناوری استفاده کنند.
البته نباید فراموش کرد که نقش معلّم به عنوان اولین و مؤثرترین بخش ساختار آموزش است و فناوری به عنوان یاریگر معلم حضور خواهد داشت نه جایگزین او. از این رو این معلم است که با تنوعِ بهره‌گیری خود از مصالح نوین موجود، می‌تواند زمینه اثربخشی فناوری را به وجود آورد. در واقع فناوری نوین آموزشی، سبب سهولت در مسیر یادگیری و یاددهی فعال گردیده و یادگیری پایدار را منجر می‌شود نه این‌که جایگزین معلم گردد. فناوری‌های نوین که به صورت ابزار به ایفای نقش می‌پردازند عبارتند از: نرم‌افزارهای تایپ و پردازش لغت ، شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، گرافیک( شامل صدا، تصویر متحرک چون پویانمایی و فیلم) استفاده از رایانه به عنوان فعالیّت‌های فکری و معمایی هدفمند و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تعاملی.
در نتیجه معلمان می‌توانند با استفاده از نظریه‌های یادگیری و فناوری‌های نوین و چند رسانه‌ها و تلفیق این دو در کنار روش تدریس هدفمند، به یادگیری پایدار دست یافته و فرآیند آموزش را به طور کلی کمک نمایند.(شعباني، 1382، 95)
این نکته بسیار حائز اهمیت است که درس ریاضی از دروسی است که در دیدگاه بسیاری از دانش‌آموزان درسی ناملموس، مشکل و پیچیده بوده و معلمان آن نیز غالباً دانش‌آموزان خویش را با انبوهی از داده مواجه نموده و با مددگرفتن از شیوه‌های سنتی، فرصتی برای تفکر و خلق دانش برای دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کنند. به همین دلیل این درس در نظر دانش‌آموزان درسی خشک و بی‌روح و از دید معلمان آن درسی چالش برانگیز و معضل پرور است و روش‌های سنتی تدریس در این زمینه نمی‌توانند مؤثر باشند و همین نکته اهمیت و جایگاه بهره‌گیری از شیوه‌های جدید تدریس را مشخص می‌نماید.
کاربرد این روش‌ها در درس ریاضی باعث علاقه‌مندي دانش‌آموزان به درس می‌گردد. چرا که دراین روش، تدریس همراه با تصاویر زیبا، نمودارها، جداول و بعضاً متحرک‌سازي صورت می‌گیرد و از طرفی چون دانش‌آموز در یادگیري نقش دارد، باعث علاقه و تعمیق یادگیري وي می‌گردد. از آن جا که به اعتقاد محققان بخش اعظم یادگیري و به خاطر سپاري از طریق بینایی صورت می‌گیرد و از سوي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات ابزاري جهت درگیر ساختن حس بینایی و شنوایی فراگیر است؛ موجب تعمیق یادگیري در دانش‌آموزان می‌گردد. هم‌چنین فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات ابزاري جهت تفکر و عمل بوده و بر قدرت استدلال و خلاقیّت دانش‌آموزان می‌افزاید و موجب توسعه دسترسی به آموزش کیفی می‌گردد.
نظریه‌پردازان در شیوه‌های سنتی تدریس، بازنگری نموده و آن‌ها را با روش‌های نوین تلفیق کرده و از این بازنگری برای تدریس فعال استفاده نموده‌اند. روشی که در آن از طریق پرسش و پاسخ و سایر روش‌ها بهره‌گیری شده و با فعال نمودن تفکر شنوندگان و فراگیران خویش را در موقعیت سازماندهی ذهنشان قرار داده و آنان را وادار به درک ساختار کلی مفاهیم نموده و دانش آن‌ها را نیز گسترش داده تا در نهایت به یادگیری پایدار بیانجامد. یادگیری به این روش همان است که در طبقه‌بندی آندرسون در دو بعد صورت می‌پذیرد: دانش و فرایند شناختی
این طبقه‌بندی به صورت سلسله مراتب از امور عینی به امور حسی و انتزاعی و از ساده به پیچیده تنظیم شده است. مدل‌های برنامه‌ریزی درسی در این منظر نیز بر چند رسانه به صورت منظم و ترتیب و توالی منطقی تنظیم شده‌اند و بهره‌گیری از فناوری به منظور درک بهتر محتوا و مفاهیم و تولید دانش کاربرد دارد. هم‌چنین چند رسانه به صورت مداوم در کنار معلم قرار گرفته و بر دانش و مهارت فراگیران تأکید دارد. برنامه‌ای که با استفاده از نوآوری‌های آموزشی تدوین شده و محور توجه این برنامه فراگیران هستند. واضح است که فراگیران در این عرصه تنها رها نمی‌گردند و علی‌الخصوص در دروس انتزاعی مخصوصاً ریاضی، خود را عنصری مؤثر و فعال می‌دانند که یادگیری آن‌ها مداوم بوده و برنامه‌ای هدفمند دانش آن‌ها را سازماندهی نموده و ذهنشان را درگیر مسائل بی‌استفاده و موهوم نمی‌کند. به همین دلیل با معلم همراهی نموده و نقش او را پررنگ‌تر احساس می‌کنند.

فهرست مطالب به شرح زیر می باشد:
چکیده 1

فصل يکم: کلیات پژوهش
1 – 1. مقدمه 3
1- 2. بیان مسئله 5
1 – 3. ضرورت انجام پژوهش 7
1 – 4. اهداف پژوهش 7
1 – 5. فرضیه های پژوهش 8
1 – 6. تعاریف نظری و عملیاتی 8
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2 - 1. مقدمه 11
2 – 2. تعریف واژه ها .11
2 – 3. طبقه بندي آندرسون 34
2 – 4. پیشینه پژوهش 54
فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش
3 – 1. روش پژوهش 60
3 – 2. بررسي روش و ابزار پژوهش 61
3 – 3. حجم جامعه آماري 64
3 – 4. روش نمونه‌گيري 64
3 – 5. ابزار گردآوري داده‌ها 65
فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده‌ها
4 – 1. مقدمه 68
4 – 2. تجزيه و تحليل استنباطي 68
فصل پنجم: بحث و نتيجه‌گيري
5 - 1. مقدمه 83
5 – 2. بحث و تفسير يافته‌ها 83
5 – 3. نتيجه‌گيري کلي .84
5 – 4. پيشنهادهاي پژوهش 85
5 – 3 -1. پيشنهادها بر اساس نتايج پژوهش 86
5 – 4. محدوديت هاي پژوهش .86
5-4 -1. محدوديت هاي دراختيار 86
5 – 4 -2. محدوديت‌هاي خارج از اختيار 87
منابع و ماخذ 88
منابع فارسي 88
منابع لاتين 90
چكيده انگليسي91