بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان

تحقیق حاضر با عنوان از سری تحقیق های رشته روانشناسی میباشد. این تحقیق با گرایش روانشناسی بالینی در 91 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق آماده چاپ و پرینت جهت استفاده دانشجویان می باشد. ============بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان|32009634|arshad100|پایان نامه کمرویی,پایان نامه نارسایی هیجانی,پایان نامه واقعیت درمانی,علل کم رویی,پيشگيری از کمرويی در کودکان,نارسایی هیجانی,نظریه واقعیت درمانی,واقعیت درمانی با روانکاری فروید,اصول واقعیت درمانی
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .تحقیق حاضر با عنوان از سری تحقیق های رشته روانشناسی
میباشد. این تحقیق با گرایش روانشناسی بالینی در 91 صفحه با فرمت Word
(قابل ویرایش)
در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق
آماده چاپ و پرینت جهت
استفاده دانشجویان می باشد.

====================================================
تمامی فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده کردید و یا مالک پروژه ای بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
====================================================


قسمتهایی کوتاه از متن:

چکیده
هدف اصلي پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان و مولفه هاي آن شامل واقعیت درمانی ، کاهش کمرویی ، و نارسایی هیجانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر اصلاندوز در سال تحصیلی 92-91 می باشد که بالغ بر 3000 نفر دانش آموز می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ا استفاده شده است. براي تعيين حجم نمونه از بین مدارس مقطع متوسطه، 4 مدرسه (2مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه) و از هر کدام از این مدارس دو رشته و از هر رشته دو کلاس بصورت تصادفی انتخاب گردید. 341 نفر بر اساس جداول حجم نمونه مورگان انتخاب شدند.برای گردآوري اطلاعات مورد نياز پژوهش به وسیله دو پرسشنامه استاندارد تعدیل شده پرسشنامه کمرویی و پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو انجام ‌گرفت. پژوهش حاضر از نظر روش آزمایشی است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای تلخیص، طبقه بندی، و تفسیر داده های آماری از فراواني و درصد فراواني(جدولها، نمودارها) و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. و در آخر نیز بر اساس نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون ها به این نتیجه رسیده شد که آموزش واقعیت درمانی به طور معناداری باعث کاهش میزان کمرویی در دانش آموزان می گردد و این بدان معناست که آموزش واقعیت درمانی به طور معنادار باعث افزایش مهارتهای دانش آموزان در توصیف احساسات خود می گردد.

مقدمه
گلاسر در عصر بحران اجتماعی و از خود بیگانگی در آمریکا به این نکته پی برد که اساس تمام مشکلات مردم ناشی از کمرنگ شدن پیوند عاطفی بین آنهاست. افرادی که خود را گم کرده‌اند و سرگردان به هر تخته پاره‌ای چنگ می‌زنند تا چند صباحی زنده بمانند. اما باید به ساحل واقعی نجات رسید.
گلاسر به این نتیجه رسیده است که انسان‌ها بر خلاف دیدگاه‌های سنتی درمانی چیزی بیش از غرایز، امیال و عادات هستند. انسان‌ها انتخاب می‌کنند ، تصمیم می‌گیرند، تغییر می‌دهند، خودشان را بررسی می‌کنند.
گلاسر همچنین پی برد که چون با انسان طرف است، برای اجرای فن‌های درمانی به یک چیز دیگر هم احتیاج هست و آن رابطه است و دیگر یک درمانگر سرد و بی‌عاطفه‌ی متخصصِ مصلحت‌ اندیش نمی‌تواند موفق باشد. نقش مهم رابطه درمانی برای او یک فرض جدی در درمان لحاظ شد.
علاوه بر رابطه درمانی، نگاه گلاسر در آسیب‌شناسی روانی به فرد، نگاه مریضی یا نقص در رفتار نیست نگاه او به فرد این است که وی از توانایی‌های خود به درستی استفاده نمی‌کند تا به خودشکوفایی و کمال برسد. گلاسر همه آنچه را که در جنبش انسان‌گرایی وجود دارد با عقل و استدلال نیز همراه می‌کند اما همچنان فقدان «عبرت از گذشته» در نظریة وی وجود دارد. زیرا انسان‌ها فکر می‌کنند، احساس می‌کنند، تجربه می‌کنند، از گذشته عبرت می‌گیرند و برای آینده آرزوهایی دارند.(گلاسر،1389)
در بسياری از کلاسهای درسی، دانش آموزانی ديده می شوند که آرام ، کمرو و خجالتی هستند. اين افراد در زندگی روزمره ی خود اغلب اوقات با اعضاء خانواده و همسالان آشنا بازی می کنند و از غريبه ها اجتناب می ورزند. شرم و خجالت اين افراد ممکن است آنها را از اکتساب مهارت ها و آمادگی های لازم برای بسياری از فعاليت هايی که همسالانشان از آن لذت می برند و يا اصولاً برای رشد شخصيت آن ها ضروری است ، بازدارد.ارزيابی والدين و معلمين از اين گروه متفاوت است .
بعضاً آن ها را دانش آموزانی بی آزار و خوب می شناسند و گاه ممکن است با حالت دلسوزانه به آن ها بنگرند و با اين گونه رفتار آن ها را غير عادی تلقی کنند، ليکن در مقايسه با اختلالات رفتاری ديگر کمتر اتفاق می افتد که اين گروه افراد به عنوان موارد حاد مشکلات کلاس و مدرسه بر شمرده شوند .
اين دانش آموزان گرچه برای معلم و همکلاسی ها ی خود مشکلی ايجاد نمی نمايند، ولی ممکن است به علت رنج ناشی از احساس نا امنی و بی کفايتی در خود ، يکی از ناشادترين کودکان باشند. اگر در مورد رفتار غير اجتماعی آنان چاره ای انديشيده نشود اين کودکان احتمالاً در معرض بيماري های روانی قرار خواهند گرفت .(احمدوند ، 1380)
در واقع يكي از روش هاي مطرح براي كاهش و حل مسائل مربوط به کمرویی، استفاده از روش واقعيت درماني گروهي گلاسر است. در اين روش سعي مي شود با توجه به مفاهيم واقعيت، مسئوليت و امور درست و نادرست در زندگي فرد به رفع مشكلات او كمك شود ( شفیع آبادی،1389 ). تعداد زياد دانش آموزان و كمبود مشاوران كارآمد در مدارس از يك سو و عدم توانايي برنامه راهنمايي و مشاوره در مدارس بر مشاوره ي فردي صرف از سوي ديگر، ضرورت توجه و بهره گيري از روش هاي گروهي مشاوره را آشكار مي سازد (نواب نژاد،1995). علاوه بر اين، از ميان نظريه هاي مشاوره و روان درماني موجود، واقعيت درماني بيش از ساير رويكردها بر موضوع کمرویی تاكيد كرده است .
آلکسی تایمیا به ناتوانی در پردازش شناختی اطلاعات هیجان و تنظیم هیجان ها گفته می شود. آلکسی تایمیا سازه ای است چند وجهی متشکل از دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات برای دیگران و جهت گیری فکری بیرونی. ویژگی های اصلی آلکسی تایمیا عبارتند از: ناتوانی در بازشناسی و توصیف کلامی هیجان های شخصی، فقر شدید تفکر نمادین که آشکار سازی برخورد ها، احساسات، تمایلات و سائق ها را محدود می کند، ناتوانی در به کارگیری احساسات به عنوان علایم مشکلات هیجانی، تفکر انتزاعی در مورد واقعیت های کم اهمیت بیرونی، کاهش یادآوری رویاها، دشواری در تمایز بین حالت های هیجانی و حس های بدنی، فقدان جلوه های عاطفی چهره، ظرفیت محدود برای همدلی و خودآگاهی. همچنین نارسایی در تنظیم و مدیریت هیجان ها (فرآیند گذار از پردازش به عمل ) نیز از ویژگی های نارسایی هیجانی است.
آلکسی تایمیا شامل تخریب سه حوزه بازشناسی، پردازش و ابراز احساسها می باشد که یکی ازنزدیکترین مفاهیم به هوش هیجانی است ( تیلور و بگبی، 2000؛ بشارت، 2008). مشخصه های بیرونی که سازه نارسایی هیجانی را تشکیل می دهند بیانگرنقایصی در پردازش شناختی و تنظیم هیجانات می باشند. از دیدگاه علوم شناختی، هیجان ها به عنوان دسته ای از طرح واره های مبتنی بر پردازش اطلاعات شناخته می شوند که شامل فرآیندها و تجسم های نمادین و غیر نمادین هستند کاهش ابراز هیجانات اساسا بیان گر نوعی فقدان یا بدتنظیمی هیجانات است. به همین صورت آسیب در ظرفیت های پردازش هیجانی مبتنی بر نارسایی هیجانی ممکن است یک عامل خطراحتمالی برای انواع مشکلات سلامت روان باشند.
در واقع، روش واقعيت درماني تا حد زيادي مربوط به كار گروهي با نوجوانان و جوانان در موقعيتهاي آموزشي مي باشد. معمولا نظريه ي گلاسر از سوي معلماني كه قصد داشتند ايده هاي اساسي او را در زمينه ي واقعيت درماني در كلاسهاي درس به كار ببرند، پذيرفته شده است. اساس واقعيت درماني گروهي از فرآيند خود ارزيابي تشكيل شده است چرا كه فضاي حاكم بر گروه مي تواند به اعضاي گروه كمك كند تا ارزيابي درستي از رفتار خود به دست آورند(کوری،2001). هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی در دانش آموزان می باشد.

فهرست مطالب به صورت زیر می باشد:
چکیده

فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
1-2- بیان مسئله
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق
1-4-اهداف پژوهش
1-5- فرضیه ها
1-6-تعاریف نظری متغیرهای تحقیق
1-7-تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
فصل دوم:ادبیات تحقیق
2-1-مقدمه
2-2-کمرویی
2-2-1-علل کم رویی
2-2-2-کمرويی و انزوا طلبی
2-2-3-سنين کمرويی
2-2-4-آثار و نشانه های کمرویي
2-2-5-ريشه و علل کمرويي
2-2-6-خطرات مهم تر
2-2-7-راه های پيشگيری از کمرويی در کودکان
2-3-نارسایی هیجانی
2-4-واقعیت درمانی
2-4-1-تاریخچه واقعیت درمانی
2-4-2- واقعیت درمانی و مفهوم آن
2-4-3-تعریف واقعیت درمانی
2-4-3-1-نیاز اول(پیوند عاطفی دوسویه)
2-4-3-2-نیاز دوم (احساس ارزشمندی)
2-4-4-مقایسه نظریه‌ها
2-4-4-1-نظریه‌های درمانی سنتی (مخالف)
2-4-4-2-نظریه واقعیت گرایانه
2-4-4-3-عناصر اصلی نظریه واقعیت درمانی
2-4-4-