بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخص‌های EFQM

تحقیق حاضر با عنوان از سری تحقیق های رشته مدیریت میباشد. این تحقیق در 134صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق آماده چاپ و پرینت جهت استفاده دانشجویان می باشد. =========================================بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخص‌های EFQM|32011616|arshad100|اثر بخشی, اثر بخشی سازمانی, خودارزیابی, تعالی سازمانی, مدل EFQM و شهرداری همدان,پایان نامه بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخص‌های EFQM,پروژه بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخص‌های EFQM,تحقیق بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخص
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخص‌های EFQM هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .تحقیق حاضر با عنوان از سری تحقیق های رشته مدیریت
میباشد. این تحقیق در 134صفحه با فرمت Word
(قابل ویرایش)
در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق
آماده چاپ و پرینت جهت
استفاده دانشجویان می باشد.

===================================================================================
تمامی
فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده
کردید و یا مالک پروژه ای بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با
ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
neginfile.ir@gmail.com
info@neginfile.ir

===================================================================================

قسمتهایی کوتاه از متن:

چکیده

در این پژوهش به در شهرداری همدان پرداخته شده است. منظور از اثربخشی بررسی میزان مؤثر بودن اقدامات انجام‌شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده سازمان است. به‌طورکلی، در یک سازمان، محاسبه اثربخشی چندان ساده نیست و شاخص‌ها و روش‌های متعددی برای سنجش و اندازه‌گیری عملکرد سازمان وجود دارد. یکی از روش‌های ارزیابی سازمانی، خودارزیابی است که در مدل EFQM یا تعالی سازمانی به آن توجه ویژه‌ای شده است. در این مدل، 9مؤلفه وجود دارد که با استفاده از این مؤلفه‌ها پنج فرضیه برای تحقیق در نظر گرفته شد. روش‌های ارزیابی در مدل به عنوان رهیافت شناخته می‌شوند که ابزار پرسشنامه به عنوان یک رهیافت مدل برای جمع‌آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ها از آزمون آلفای کرون باخ استفاده شده است که نشان داد پرسشنامه ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺎﻳﯽ مطلوبی ﺑﺭﺧﻭﺭﺩﺍﺭ است. جامعه آماری این پژوهش 400 نفر از کارمندان اداری این سازمان است. پرسشنامه‌ها با نظرات نمونه آماری که 196 کارمند اداری شهرداری همدان بود تکمیل گردیدند و داده‌ها در نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج این آزمون‌ها به تایید تمامی فرضیه‌ها انجامید و اثربخشی شاخص‌های مدل در سازمان را نشان داد. با توجه به این تحقیق نقاط ضعف و قوت سازمان در بحث اثربخشی سازمانی مشخص گردید.

مقدمه

در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم بی‌شک، ثروت ملی و توان اقتصادی یکی از بارزترین عوامل برتری و سرآمدی کشورها در این مسئله است و ثروت آفرینی از مسیر عافیت‌طلبی نمی‌گذرد. پس باید قرن جدید را قرن رقابت ملت‌ها و کشورها دانست و در این میدان، پیروزی با هوشمندترین‌ها و پرتلاش‌ترین‌ها است.
از آنجائی که کنج گاه‌های اقتصادی و سازمان‌های بخش خصوصی و دولتی، موتور محرک اقتصاد ملی هستند، شاید اصلی‌ترین سؤال پیش روی ملت‌ها این است که چگونه می‌توان راه را برای رشد و سرآمدی سازمان‌ها گشود. به‌نحوی‌که بتوانند در عرصه رقابت جهانی پیروز شوند؟ کدام دانش و آگاهی می‌تواند زمینه‌ساز تحول سازمانی و به‌تبع آن تحولی ملی باشد؟ سؤالی که لسترتارو اقتصاددان بزرگ آن را این‌گونه مطرح می‌کند: ملت‌ها، چگونه باید ساختار و سازمان خود را عوض کنند تا فضا و محیطی ایجاد شود که بذر دانش در آن بروید و ببالد و راه را برای افزایش ثروت ملی بگشاید؟ به همین دلیل چنین به نظر می‌رسد که جستجوی سرآمدی سازمانی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های درخور و کلان اقتصادی است.
مدل‌های سرآمدی یا تعالی کسب‌وکار ، پاسخی است به این سؤال که سازمان برتر چگونه سازمانی است، چه اهداف و مفاهیمی را دنبال می‌کند و معیارهایی که بر رفتارهای آن حاکم است چیست. امروزه اکثر کشورهای دنیا، با تکیه‌بر این مدل جوایزی را در سطح ملی و منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند که محرک سازمان‌ها و کسب‌وکارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. جایزه دمینگ در ژاپن، جایزه بالدریج در ایالات‌متحده آمریکا و جایزه اروپایی کیفیت که توسط بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ایجادشده و به مدل EFQM معروف است در سه قطب اقتصادی بزرگ سده اخیر یعنی ژاپن، آمریکا و اروپا اصلی‌ترین نمونه از این جوایز هستند. در بین این مدل‌ها، مدل EFQM عمومیت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است و الگویی برای بسیاری کشورهای دیگر در طراحی این جوایز بوده است. از سویی تعداد کشورهای اروپایی که این مدل را پذیرفته‌اند و سازمان‌هایی که در شرایط مختلف اقتصادی و اجتماعی در این کشورها، با بهره‌گیری از این مدل‌ها به موفقیت دست‌یافته‌اند، موجب می‌گردد که جذابیت این مدل برای الگوبرداری توسط شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی بیشتر شود (دل‌قوی, 1386).
در این فصل به بیان مسئله پژوهش، ضرورت انجام، اهداف و فرضیات آن، قلمرو تحقیق و تعریف موضوع خواهیم پرداخت و در انتهای فصل مدل تحلیلی پژوهش و ساختار پایان‌نامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فهرست مطالب

چکیده ح‌
فهرست مطالب خ‌
فهرست شکل‌ها ض‌
فهرست جدول‌ها ‌ع
1. فصل اول 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله 3
1-3 ضرورت انجام پژوهش 5
1-4 اهداف پژوهش 8
1-5 فرضیه‌های پژوهش 8
1-5-1 فرضیه اصلی 8
1-5-2 فرضیات فرعی 9
1-6 نام بهره‌وران 9
1-7 قلمرو تحقیق 9
1-7-1 قلمرو موضوعی تحقیق 9
1-7-2 قلمرو مکانی تحقیق 9
1-7-3 قلمرو زمانی تحقیق 9
1-8 تعریف موضوع (مفهومی و عملیاتی) 9
1-8-1 مفاهیم بنیادین سرآمدی 9
1-8-2 مدل تعالی سازمانی EFQM 10
1-8-3 خودارزیابی 10
1-8-4 معیارهای EFQM 10
1-8-5 توانمندسازها 10
1-8-6 نتایج 11
1-8-7 اثربخشی 11
1-9 مدل تحلیلی 11
1-10 ساختار پایان‌نامه 12
2. فصل دوم 14
2-1 مقدمه 15
2-2 مدل‌های ارزیابی عملکرد 16
2-3 مدل تعالی دمینگ 18
2-3-1 انواع جایزه دمینگ 20
2-3-2 چارچوب نظری دمینگ 20
2-3-3 اصول چهارده‌گانه دمینگ 21
2-4 مدل تعالی بالدریج 22
2-5 مدل تعالی EFQM 24
2-5-1 نتیجه‌گرایی 27
2-5-2 مشتری مداری 28
2-5-3 رهبری و ثبات در مقاصد 28
2-5-4 مدیریت مبتنی بر فرآیندها و واقعیت‌ها 29
2-5-5 توسعه و مشارکت کارکنان 29
2-5-6 یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر 30
2-5-7 توسعه همکاری‌های تجاری 30
2-5-8 مسئولیت اجتماعی سازمان 31
2-6-1 توانمندسازها 32
2-6-2 نتایج 32
2-7 معرفی معیارها 32
2-7-1 معیار رهبری 32
2-7-2 معیار خط‌مشی و استراتژی 33
2-7-3 معیار کارکنان 33
2-7-4 معیار مشارکت‌ها و منابع 34
2-7-5 معیار فرآیندها 34
2-7-6 نتایج مشتری 35
2-7-7 نتایج کارکنان 35
2-7-8 نتایج جامعه 36
2-7-9 نتایج کلیدی عملکرد 36
2-8 منطق RADAR و جایگاه آن در مدل تعالی EFQM 40
2-8-1 ارزیابی توانمندسازها 41
2-8-2 ارزیابی نتایج 42
2-9 رهیافت‌های ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM 43
2-9-1 خودارزیابی ساده 45
2-9-2 پرسشنامه 45
2-9-3 بررسی سریع 47
2-9-4 ماتریس تعالی کسب‌وکار 47
2-9-5 ماتریس تعالی 47
2-9-6 شبیه‌سازی بازدید محل 48
2-10 مقایسه ابزارهای مختلف و انتخاب مناسب‌ترین ابزار 48
2-11 مفهوم اثربخشی 51
2-11-1 اثربخشی از نگاه نویسندگان مدیریت 52
2-11-2 عوامل مؤثر بر اثربخشی 53
2-12 اثربخشی سازمانی 54
2-12-1 رویکرد تحقق هدف 55
2-12-2 رویکرد سیستم منبع 55
2-12-3 رویکرد رضایت ذی‌نفعان استراتژیک 55
2-12-4 رویکرد ارزش‌های رقابتی 55
2-12-5 رویکرد فرآیندهای درونی 56
2-13 الگوی اثربخشی سازمانی پارسونز 56
2-14 معیارها و مقیاس‌های اثربخشی سازمانی 57
2-15 مدل‌های اثربخشی سازمانی 60
2-15-1 مدل هدف 61
2-15-2 مدل سامانه‌ای (مدل سیستمی) 61