تحقیق دين و جهاد

مشخصات فایل : موضوع : دين و جهاد، قالبندی : word تعداد صفحات : 57 بخشی از متن تحقیق : خداوندا! آينه دل را با لوز اخلاص روشني بخش ، وزنگار شرك و دوربيني را از لوح دل پاك گردان ، و دو بيني را از لوح دل پاك گردان ، و شاه راه سعادت و نجات را به اين بيچارتحقیق دين و جهاد|35028366|arshad100|دانلود تحقیق دين و جهاد, پاورپوینت دين و جهاد, تحقیق در مورد دين و جهاد, مقاله دين و جهاد, دانلود پاورپوینت دين و جهاد, دين و جهادPDF , پروژه دين و جهاد, تحقیق درباره ی دين و جهاد, تحقیق راجع به دين و جهاد, تحقیق با موضوع دين و جهاد, پایان نامه دين,,,
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان تحقیق دين و جهاد هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

مشخصات فایل :
موضوع : دين و جهاد،
قالبندی : word
تعداد صفحات : 57


بخشی از متن تحقیق :

خداوندا!
آينه دل را با لوز اخلاص روشني بخش ، وزنگار شرك و دوربيني را از لوح دل
پاك گردان ، و دو بيني را از لوح دل پاك گردان ، و شاه راه سعادت و نجات را
به اين بيچارگان بيابان حسرت و ضلالت بنما ، و مار ابه اخلاق كريمانه
متخلص فرما ، و از نفحات و جلوه هاي خاص خود كه مختص اولياء درگاه است ما
را نصيبي ده ، لشگر شيطان و جهل را از مملكت قلوب ما خارج فرما و جنود علم و
حكمت و رحمان را به جاي آن ها جايگزين كن ، و ما را با حب خود و خاصيان
درگاهت از اين سراي در گذران ، و در وقت مرگ و بعد از آن با ما با رحمت خود
رفتار فرما ، و عاقبت كار ما را با سعادت مهمترين كن بحق محمد و آله
الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين.

ارزش معنوي جهاد:
عن الباقه عليه السلام انه قال:
لا فضيله كالجهاد و لاجهاد كمجاهده الهوي
امام باقر عليه السلام فرمود:
هيچ فضيلتي بالاتر و بقدر جهاد ارزش معنوي ندارد و هيچ جهادي همانند مجاهده در راه غلبه بر هواي نفس نيست.
عن الكاظم عليه السلام انه قال لهشام بن حكم في خبر طويل:
و جاهد نفسك لترد ها عن هواها فانه واجب عليك كجهاد عدوك
حضرت موسي بن جعفر عليه السلام ضمن حديث مفصلي به هشام بن حكم فرمود:
با نفس خود جهاد كن تا آنرا از هوي و تمايلات ناروايش بازداري. چه مجاهده با نفس ، مانند پيكار با دشمن بر تو واجب و لازم است.
عن
موسي بن جعفر عليه السلام قال ان رسول الله صلي الله عليه و آله بعث فلما
رجعوا قال مرحبا بقوم قضولاجهاد الاصغر و بقي عليهم الجهاد الاكبر. قيل يا
رسول الله و ما الجهاد الاكبر قال جهاد النفس.
پيغبر اكرم به سربازاني كه جبهه جنگ برگشته بودند فرمود:
در
گشايش و رحمت باشند مردمي كه جهاد اصغر را انجام داده و جهاد اكبر به عهده
آنان باقي مانده است. عرض شد يا رسول الله جهاد اكبر كدام است ، فرمود
جهاد با نفس.
جهاد اكبر:
فقه الرضا عليه السلام:
فروي ان سيدنا
رسول الله صلي الله عليه و آله رأي بعض اصحابه منصرفاً من بعث كان بعثه و
قدانصرف بشعثه و غبار سفره و سلاحه يريد منزله فقال (ص) انصرفت من الجهاد
الصغر الي الجهادالكاكبر فقال له اوجهاد فوق الجهاد بالسيف. قال نعم:
جهادالمرأ نفسه.
حضرت رضا عليه السلام فرموده:
رسول اكرم (ص) در
رهگذر با يكي از اصحاب خود كه از جبهه جنگ بر مي گشت مواجد شد ، اوژوليده
وغبار آلوده و مسلح بطرف منزل خود ميرفت . حضرت به وي فرمود : از جهاد اصغر
برگشته اي و به جهاد اكبر باز مي گردي .عرض كرد مگر جهادي بالاتر از جنگ
با شمشير هست ؟
فرمود : بلي ،جهاد آدمي با نفس خود.

مقام اول
1ـ اشاره به مقام اول
بدان
كه مقام اول نفس و منزل اسفل آن ، منزل ملك وظاهر و دنياي آن است كه اشعه و
انوار غيبيه آن در اين بدن محسوس و بنيه ظاهره تابيده ، و او را زندگاني
عرضي بخشيده ،و تجييش جيوش در اين بدن كره ، و ميدان جنگ آن همين بدن است ،
و قوي ظاهره آن ، لشكر آن است كه در اقاليم سبعه ملكيه – يعني گوش و چشم و
زبان و شكم و فرج و دست و پا – بسط پيدا كرده . و تمام اين قواي منتشر در
اين ممالك سبعه ، در تحت تصرف نفس است به مقام و هم ، زيرا كه و هم سلطان
قواي ظاهره و باطنه نفس است . پس اگر وهم حكومت نمود در آن ها به تصرف خود
يا شيطان ، اين قوا ، جنود شيطان گردند و مملكت در تحت سلطنت شيطان واقع
شود ، و لشكر رحمان و جنود عقل مضمحل گردند ، و شكست خورده رخت از نشاء ملك
و دنياي انسان در كشند و هجرت نمايند ،و حركات و سكنات آنها در تحت نظام
عقل و شرع باشد ، مملكت رحماني و عقلاني شود ، وشيطان وجنودش از آن رخت
برندند و دامن در كشند ...