روش تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان روش تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .
چكیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب حالت و اضطراب صفت دانش آموزان دختر سال اول دوره دبیرستان است.
فرضیات پژوهش عبارتند از:
1- گذراندن درس مهارت های زندگی، عزت نفس دانش آموزان را افزایش می دهد.
2- گذراندن درس مهارت های زندگی، سازگاری اجتماعی دانش آموزان را سبب میشود.
3- گذراندن درس مهارت های زندگی، موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میشود.
4- گذراندن درس مهارت های زندگی، سطح اضطراب حالت دانش آموزان را كاهش می دهد.
5- گذراندن درس مهارت های زندگی، سطح اضطراب صفت دانش آموزان را كاهش می دهد.
به همین منظور از بین 360 نفر دانش آموز دختر سال اول دوره دبیرستان، 60 نفر دانش آموز، بطور تصادفی، انتخاب شدند. سپس با آرایش تصادفی به دو گروه آزمایشی و كنترل تقسیم شدند.
پس از این كه، پیش در گروه آزمایشی و كنترل اجراء شد. گروه آزمایشی، آموزش مهارت های زندگی را به مدت 16 هفته و هفته ای یك جلسه دریافت نمود. پس از اتمام دوره آموزش، پس آزمون در دو گروه آزمایشی و كنترل اجرا گردید.
نتایج پژوهش حاضر به شرح زیر است:
1- پس از گذراندن درس مهارت های زندگی، عزت نفس دانش آموزان، بطور معنادار افزایش پیدا كرده است.
2- پس از گذراندن درس مهارت های زندگی، سازگاری اجتماعی دانش آموزان بطور معنادار افزایش پیدا كرده است.
3- پس از گذراندن درس مهارت های زندگی، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بطور معنادار بیشتر شده است.
4- پس از گذراندن درس مهارت های زندگی، سطح اضطراب حالت دانش آموزان بطور معنادار كاهش پیدا كرده است.
5- پس از گذراندن درس مهارت های زندگی، سطح اضطراب صفت دانش آموزان بطور معنادار كاهش پیدا كرده است.
6- بین وضعیت اشتغال پدران با اضطراب حالت و عزت نفس دانش آموزان ارتباط معنادار وجود دارد.
7- بین سطح تحصیلات والدین با عزت نفس دانش آموزان ارتباط معنادار وجود دارد.
8- بین ترتیب تولد دانش ، اضطراب حالت، اضطراب صفت و عزت نفس دانش آموزان ارتباط معنادار وجود دارد.
مقدمه:
زندگی بشر تحت تاثیر تغییرات وسیع صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، دچار تحول شده است. شمار زیادی از افراد قادر نیستند بین محركهای متنوع بیرونی ونیروهای متعارض درونی توازون ایجادكنند ودر فرایند رشد موزون و همه جانبه كه همانا هدف اصلی تعالی انسان است، دچار مشكل می شوند. بدیهی است كه كودكان ونوجوانان به سبب بی تجربگی و نا آگاهی از مهارتهای بازدارنده و تسهیل كننده، اصلاحی، بیشتر در معرض آسیبهای جدی درونی و اجتماعی هستند. دانش آموزانی كه مهارتهای مقابله با موقعیتهای تنش زا را ندارند، به نوعی مقهور آنها خواهند شد و بدین ترتیب مستعد اختلالات روانی، عاطفی، افسردگی، اضطراب و احتمالاً مصرف مواد مخدر و رفتارهای ضد اجتماعی خواهند شد این دانش آموزان در فرایند تصمیم گیری نیز دچار مشكل میشوند.
بنابراین با توجه به نقش مهم مدارس در تامین بهداشت روانی دانش آموزان، برنامه آموزش مهارتهای زندگی، روش موثری در جهت رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تامین بهداشت روانی دانش آموزان است.
آموزش مهارتهای زندگی، نوعی كوشش است كه در سایه آن نوجوانان ترغیب می شوند تا خلاقیت خود را به كار گیرند و به طور خود جوش راههای موثر را برای حل تعارضات و مشكلات زندگی خود بیابند.
به نظر می رسد آموزش مهارتهای زندگی گام موثری در این جهت باشد كه استعدادها و توانمندیهای دانش آموزان بكار گرفته شود تا خود فعالانه سر نوشت خویش را بدست گیرند و انتخاب گر باشند. ضمناً فرایند خود باوری در نوجوانان مسیر درست خود را طی كرده و نوجوان ضمن استفادة درست از مهارت ها، مسئولیت اعمال و احساسات خود را می پذیرد و مهارتهای لازم را برای اتخاذ تصمیم های مهم زندگی كسب می كند.
بیان مسئلهكودكان و نوجوانان به دلیل تجربه ناكافی وعدم آگاهی از مهارتهای لازم از جمله آسیب پذیرترین قشر از اقشار اجتماعی هستند و به رغم انرژی واستعدادهای بالقوه و سرشار، آنها از چگونگی بكار بردن توانمندیهای خود در مواجهه با مسائل و مشكلات زندگی آگاه نیستند.
آموزش و پرورش بهترین بستر برای ارائه این آگاهی به نوجوانان است. بنظر می رسد آموزش مهارتهای زندگی می تواند توانمندی افراد را برای مقابله موفق با چالشهای زندگی، افزایش دهد. عزت نفس آنها را بالا ببرد و به آنها یاد بدهد كه چطور بتوانند خشم خود را مهار نموده و برای برخورد با ناكامیها روش درستی را اتخاذ نمایند دانش آموزان می توانند با استفاده از مهارت حل مساله تصمیمات مهم زندگی را بگیرند ومشكلات خود را درست تحلیل نمایند.
به همین جهت با توجه به اهمیت موضوع، سازمان بهداشت جهانی (WHO) به منظور افزاش سطح بهداشت روانی و پیشگیری از آسیبهای روانی – اجتماعی، برنامهای تحت عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدارك دیده و در سال (1993) در یونیسف «صندوق كودكان سازمان ملل متحد» پیشنهاد كرد. از آن سال به بعد، این برنامه در بسیاری از كشورها مورد آزمایش واجرا قرار گرفته است (سازمان بهداشت جهانی، ترجمه نوری قاسم آبادی، محمد خانی،1377). در این ارتباط تحقیقات نشان داده اند كه فشارهای ناشی از مسائل روز مره، برای افرادی كه دارای عزت نفس بالا هستند و از سیستم حمایتی خوبی برخوردارند كمتر است. بنابراین به نظر می رسد با استفاده از آموزش مهارتهای لازم میتوان حس كنترل درونی را فعال نموده و حالت خود كار آمدی و عزت نفس را تقویت نمود. با آموزش همین مهارت و در نتیجه افزایش سطح عزت نفس و كاهش تاثیرات منفی استرسهای روزمره، می توان به سلامت روان فرد كمك كرد.
كودكان در فرآیند رشد و بالندگی خود، مهارتهای ارتباطی و نحوه مقابله با چالشهای زندگی را یاد می گیرند. این آموزش بصورت الگو برداری از طریق خانواده، مدرسه، جامعه و حتی دوستان، به شكل غیر منظم و اتفاقی فرا گرفته میشود. به نظر می رسد فرزندان خانواده های توانمند (از نظر بكارگیری مهارتهای مقابله ای) در بكارگیری مهارتهای مقابله ای مثبت، موفق ترند و بر عكس فرزندان فاقد و والدین توانمند از این امر محروم میباشند. بدیهی است كه نهاد آموزش و پرورش بعنوان یكی از نهادهای زیربنایی جامعه می تواند در این خصوص نقش مهم و ارزنده ای را ایفا نماید. كشورهای توسعه یافته مدتها است در این ارتباط اقدام موثر داشته اند و به دنبال تحقیقات گسترده آموزش مهارتهای زندگی به صورت رسمی و مدون در برنامه ریزی آموزشی آنان گنجانیده شده است. در كشور ایران نیز در سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی در برخی مدارس به صورت مقدماتی (ضعیف از نظر محتوی) به اجرا درآمده است.
1- همچنین به نظر می رسد كه انجام پژوهشهای متعدد به ویژه به صورت آزمایشی توجه مسئولین را بدین امر مهم معطوف میكند.
اهمیت و ضرورت پژوهشبا شیوع روز افزون ابتلا به انواع اختلالات روانی در سطح جهان از یك طرف و اهمیت جهانی مفهوم بهداشت روانی از طرف دیگر، روز به روز لزوم انجام تحقیقات گسترده و متنوع و اهمیت و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی آشكارتر می شود. اساس پیشگیری اولیه همانا آموزش است. مطالعات نشانگر این امر است كه آموزش مهارت های مقابله ای، سطح بهداشت روانی كودكان و نوجوانان را ارتقاء می بخشد.
سه عامل مرتبط با مصرف مشروبات الكلی و مواد مخدر عبارتند از عزت نفس ضعیف، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارتهای ارتباطی، همچنین پژوهش ها نشان دادهاند كه بین خود كار آمدی ضعیف و مصرف سیگار و الكل، مصرف مواد مخدر، رفتارهای مخاطره آمیز و ضعف عملكرد شناختی رابطه معناداری وجود دارد. مطالعان نشان داده اند كه ارتقا مهارت های مقابلهای و توانایی های روانی اجتماعی در بهبود زندگی بسیار موثر است. توانایی های روانی- اجتماعی عبارتند از آن گروه توانایی هایی كه فرد را برای مقابله موثر و پرداختن به كشمكش ها و موقعیت های زندگی یاری می كنند. این تواناییها فرد را قادر می سازند تا در رابطه با سایر انسانها، جامعه و فرهنگ مثبت و سازگارانه عمل كند و سلامت روانی فرد را تأمین میكنند.(كلینكه، ترجمه محمدخانی،1380)
براساس تحیقیات مهمترین و موثرترین دوره سنی جهت آموزش پیشگیرانه دوره نوجوانی است، لذا با توجه به مطالب فوق و اهمیت و نقش ارزنده آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس افراد بخصوص نوجوانان و با توجه به تاثیر مثبت برنامه های پیشگیرانه در مدارس، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی، بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب حالت و اضطراب صفت دانش آموزان سال اول دوری دبیرستان می پردازد. و همچنین رابطه اشتغال پدران، سطح تحصیلات والدین و ترتیب تولد دانش آموزان با عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب حالت و اضطراب صفت آنها نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند.
اهداف تحقیقهدف كلی این تحقیق، گردآوری اطلاعات در مورد اثرات آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و وضعیت رفتاری نوجوانان است. همچنین نشان دادن درستی این نظریه است كه استفاده از آموزش مهارتهای زندگی سبب پرورش مهارتهای روانی، اجتماعی و رفتاری می گردد، زیرا افراد بالغ برای حضور در صحنه روابط بین فردی، مدرسه، محل كار و به طور كلی اجتماع به این مهارتها نیاز دارند.
فرضیههای اصلی تحقیق:
در جامعه دانش آموزان دختر در سال اول دوره دبیرستان در شهرستان كرج:
1- گذراندن درس مهارت های زندگی، عزت نفس دانش آموزان را افزایش می دهد.
2- گذراندن درس مهارت های زندگی، سازگاری اجتماعی دانش آموزان را سبب می شود.
3- گذران درس مهارت های زندگی، موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.
4- گذراندن درس مهارت های زندگی سطح اضطراب حالت دانش آموزان را كاهش می دهد.
5- گذراندن درس مهارت های زندگی، سطح اضطراب صفت دانش آموزان را كاهش می دهد.
فرضیه های فرعی پژوهش:
در جامعه دانش آموزان دختر سال اول دوره دبیرستان در شهرستان كرج1- بین وضعیت اشتغال پدران و عزت نفس دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
2- بین وضعیت اشتغال پدران و سازگاری اجتماعی دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
3- بین وضعیت اشتغال پدران و پیشرفت تحصیل دانش آموزان رابطه وجود دارد.
4- بین وضعیت اشتغال پدران و اضطراب حالت دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
5- بین وضعیت اشتغال پدران و اضطراب صفت دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
6- بین سطح تحصیلات والدین و عزت نفس دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
7- بین سطح تحصیلات والدین و سازگاری اجتماعی دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
8- بین سطح تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
9- بین سطح تحصیلات والدین و سطح اضطراب حالت دانش آموزان رابطه وجود دارد.
10-بین سطح تحصیلات والدین و سطح اضطراب صفت دانش آموزان رابطه وجود دارد.
11-بین ترتیب تولد و عزت نفس دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
12-بین ترتیب تولد و سازگاری اجتماعی دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
13-بین ترتیب تولد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
14-بین ترتیب تولد و سطح اضطراب حالت دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
15-بین ترتیب تولد و سطح اضطراب صفت دانش آموزان، رابطه وجود دارد.
متغیرهای پژوهشپژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی با اضطراب حالت و اضطراب صفت دانش آموزان دختر سال اول دوره دبیرستان شهر كرج می پردازد، بنابراین متغیرهای پژوهش عبارتند از:
1- متغیر مستقل:
در این پژوهش، آموزش مهارت های زندگی متغیر، مستقل است كه تاثیر آن بر متغیرهای وابستهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
2- متغیرهای وابسته:
در این پژوهش متغیرهای وابسته عبارتند از عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب حالت و اضطراب صفت كه تاثیر مستقل بر آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
3- متغیرهای مداخله گر (تعدیل كننده):
سطح تحصیلات والدین، وضعیت اشتغال پدران و ترتیب تولد دانش آموزان به عنوان متغیرهای مداخله گر پژوهش هستند كه در بررسی یافته های جانبی پژوهش، ارتباط متغیرهای مذكور یا متغیرهای وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
4-متغیرهای كنترل:
سن، جسن و پایه تحصیلی از متغیرهای كنترل پژوهش هستند، به این صورت كه دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان با حدود سنی 16-15 ساله جهت جامعه و نمونه پژوهشی انتخاب شدند.
تعریف عملیاتی عزت نفس:
در این پژوهش عزت نفس، نمره ای است كه فرد در آزمون عزت نفس كوپر اسمیت بدست می آورد.
تعریف عملیاتی مهارت های زندگی:
در پژوهش حاضر مهارتهای زندگی عبارت است از تمرین عملی كردن پس از ارائه اطلاعات در مورد هر یك از مهارتهای حل مسأله، استفاده از سیستمهای حمایتی، آشنایی با برنامه ریزی و تعیین هدف، مشاركت جویی و آموزش مهارتهای اجتماعی، همدلی و برقراری تعامل درست، حفظ كنترل درونی، حرف زدن با خود در هنگام چالشها، استفاده از شوخ طبعی، ورزش كردن، آشنایی با مفهوم خشونت و روشهای مهار آن آشنایی با سلامت جسمانی، مهارت جرأت ورزی و اظهار وجود (نه گفتن)، پاداش دادن به موفقیتهای خود و تمرین تفكر مثبت.
جهت آموزش مهارتهای زندگی از (كتاب مهارتهای زندگی)[1] و نیز (راهنمایی آموزش مهارتهای زندگی)[2] استفاده شده است، مبنای این آموزش به صورت فعالیتهای گروهی آزمودنیها و تشكیل كارگاه آموزشی بوده است و برای هر جلسه تمرین عملی ارائه شده است.
تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی:
در این پژوهش سازگاری اجتماعی، نمره ای است كه فرد در آزمون سازگاری اجتماعی واینلند به دست می آورد.
تعریف عملیاتی پیشرفت تحصیلی:
در این پژوهش پیشرفت تحصیلی عبارت است از میانگین نمره های امتحانی در یك دوره تحصیلی.
تعریف عملیاتی اضطراب حالت:
در این پژوهش اضطراب حالت، نمره ای است كه آزمودنی از تست اضطراب حالت STAI كسب میكند.
تعریف عملیاتی اضطراب صفت:
در این پژوهش اضطراب صفت نمره ای است كه آزمودنی از تست اضطراب صفت STAI كسب میكند.
فصل دوم: (مروری بر پیشینه پژوهش)
مقدمه:
امروره در سراسر دنیا، آموزش و پرورش، صرفاً تدریس كتابهای درسی و انباشتن اطلاعات را بر عهده ندارد، بلكه آموزش در جهت تغییر در نگرش و رفتار دانش آموز و برانگیختن آنان برای استفاده از قدرت تفكر و خلاقیت خویش مدنظر می باشد. دانش آموزان باید در سایه تعلیم و تربیتی كه می یابند قادر باشند مشكلات خود را در زندگی اجتماعی حل كنند و با كسب مهارتهای مختلف و مناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی، افرادی موثر و مفید به حال خود و دیگران باشند.
پیشرفت علم و تكنولوژی در سالهای اخیر، انسان ها را به انبوهی از مسائل گوناگون مواجه نموده است. اغلب نوجوانان با مشكلات عدیده ای همچون احراز شغل، ادامه تحصیل و تعارضات مختلف اجتماعی و انواع تصمیم گیری ها در زندگی روبرو هستند. توانایی حل موثر مسائل و مشكلات شخصی و اجتماعی مستلزم مهارتهای مهم و مفیدی است كه نقش تعیین كننده ای در تامین سلامت روانی فرد دارد. همه انسانها به طور فطری و بالقوه توانایی حل مشكلات زندگی را دارند. بدیهی است كه این توانایی بالقوه، باید مطابق شرایط و موقعیت فرد، پرورش یابد.
آموزش مهارت های زندگی به عنوان یك طرح پیشگیرانه مورد تأیید و توجه خاص بسیاری از كشورهای جهان و بخصوص «سازمان بهداشت جهانی» است، زیرا براساس برنامه های بهداشت مدارس، مداخلات پیشگیرانه در مدرسه می تواند موجب اشاعهی رفتار درست و افزایش آگاهی دانش آموزان در رابطه با به كار بردن راه حل های متمركز بر مشكل در مقابله با چالش های زندگی باشد. به وسیله آموزش مهارتهای زندگی به شكل فعال، دانش آموزان با مشاركت جویی در امور اجتماعی، فرهنگی و علمی آشنا میشوند.
انسان معاصر درگیر مسائل و مشكلات زیادی است كه برای از بین بردن یا كاهش آنها، باید از ابزارهای مختلفی بهره گیرند.
دوره های حساسی در زندگی انسانها وجود دارد كه طی آن افراد، مستعد فراگیری موضوعات معینی می باشند. بلوم دوره كسب مهارتهای لازم در آموزش و پرورش افراد را (دوره حساس) نامیده است و اعتقاد دارد كه باید حداكثر استفاده از دوره حساس آموزش و پرورش افراد به عمل آید. تا آنان بتوانند به صلاحیت های مورد نیاز برای زندگی اجتماعی نائل آیند. اگر برنامه ریزی آموزش و پرورش برای كودكان و نوجوانان بر این اساس باشد كه آنان وظایف و تكالیف خود را در ابعاد جسمانی عاطفی و اجتماعی به خوبی یاد بگیرند و بتوانند به طور موثر و مناسب در دوره های سنی معین به كار ببرند، به نظر می رسد اینگونه برنامه ریزی موجبات رشد شخصیت افراد را فراهم آورد.
بنابراین، دوره تحصیل عمومی كه همزان با دوره حساس یادگیری افراد است، می تواند دوره آموزش مهارتهای لازم در جهت احراز صلاحیت های فردی و اجتماعی باشد. با استفاده از آموزشهای مناسب مهارتهای زندگی و ایجاد عادت مثبت و مطلوب در افراد، بی تفاوتی، منفی گرایی و بی انگیزگی جای خود را به نشاط مشاركت و مثبت اندیشی می دهد.
تعریف عزت نفسسیف (1368) عزت نفس را به معنی نیاز به احترام یا كسب موفقیت، تأیید، یا نیاز فرد به ایجاد تصور مثبت در مورد خود و دیگران و اینكه او را فردی قابل احترام بدانند تعریف كرده است.
شاملو (1368) عزت نفس را به عنوان درجه تصویب، تأیید، پذیرش و ارزشمندی آن فرد نسبت به خویشتن احساس میكند، تعریف نموده است. این احساس ممكن است در مقایسه با دیگران و یا مستقل از آنان باشد، ما ا در اكثریت قاطع موارد، گروه مرجع برای فرد، همگنان، همدرسان یا همسالان اوست.
عزت نفس، از تفاوت بین خود ادراك شده یا خود پنداره (یك نظر عینی از خود) و خود ایده آل (آنچه كه شخص با ارزش می داند یا می خواهد كه دوست داشته باشد) نشأت می گیرد، به طوری كه تفاوت و فاصله زیاد این دو منجر به عزت نفس پایین می شود. «این تناسب منطقی» با توجه به انواع علائق و سعی و كوششهایی كه یك فرد در زمینه های مختلف زندگی از خود نشان می دهد، به وجود می آید (بیابانگرد 1378).
عزت نفس به این معناست كه ما در مجموع چگونه خود را ارزشیابی كنیم، یا چه احساسی در خود داریم. آزمونهای روان شناختی، عزت نفس را به طور كلی اندازه گیری می كنند (بیابانگرد 1379).
شكل گیری عزت نفس:
عزت نفس هر فرد براساس تركیبی از اطلاعاتی در مورد خودش و ارزشهای ذهنی برای آن اطلاعات، قائل است، بنا نهاده می شود. در بررسی عزت نفس، اولین كار توسط ویلیام جیمز[3] (1980) انجام شده است وی به توضیح و تمیز بین «خود شناخته» و «خوشناسانده» پرداخته است و آن را به سه عنصر مادی (بدن، خانواده، خانه)، اجتماعی (فرد در عین داشتن سطوح مختلف اجتماعی، برای سایر افراد قابل شناخت است) و روحانی (حالات هوشیاری و تمایلات) تقسیم كرد. او معتقد بود كه تصور فرد از خود در حین تعاملات اجتماعی، یعنی از زمانی كه متولد شده است مورد شناسایی دیگران واقع می شود، شكل می گیرند.
جرج كلی[4] (1902) به گسترش این عقیده، «یعنی توجه به خود» پرداخت و اهمیت واكنشهای در افراد دذیگر در شكل دادن به عزت نفس، مورد تایید قرار داد. استور (1379)[5]. مكتب روان پویایی در تعریف عزت نفس بیان می دارئ كه نوزاد پس از تولد، به تدریج از نیاز به بزرگسالان و ناتوانی خود آگاه می گردد. حال اگر در خانواده ای متولد شده باشد كه مورد پذیرش و توجه و محبت باشد، پس در طی رشد و تكامل خود احساس ارزشمندی میكند و حس ارزشمندی در فرد درونی می شود. در غیر این صورت اگر در خانواده ای به دنیا آمده باشد كه مورد پذیرش، توجه و محبت نباشد دچار احساس فقدان ارزشمندی می شود. این نقیصه در طی فرایندهای رشد روانی به طرق مختلف بر رفتار فرد تاثیر می گذارد.
اهمیت عزت نفسگرینبرگ[6] در نظریه (مدیریت وحشی) بیان می دارد، چون عزت نفس، ما را از اضطراب محافظت میكند به آن نیاز داریم (گرینبرگ 1992). وی در توضیح این مطلب اظهار می دارد: از بدو تولد تا اوایل كودكی، تنها اساس سلامتی و امنیت، مراقبتی است كه از جانب والدین اعمال می شود. پس از مرحله نوزادی كودكان برای دریافت محبت و مراقبت بایستی خوب و ارزشمند جلوه كنند و تا زمانیكه كودك خوبی باشند، پاداش دریافت می كنند. در غیر این صورت خطر عدم مراقبت و پشتیبانی والدین، آنها را تهدید خواهد كرد. در نتیجه احساس امنیت با «خود مثبت» و احساس اضطراب و وحشت، با «خود منفی»، همراه می شود. از این زمان به بعد افراد برای خودداری از احساس اضطراب و وحشت باید باور داشته باشند كه خوب و ارزشمند هستند. یعنی انسان برای مقابله با اضطراب به عزت نفس نیاز دارد.
با افزایش تواناییهای شناختی كودك، او می بیند، گاهی حتی والدین نیز نمی توانند وی را از پیامدهای خاص محافظت كنند. بدین ترتیب برای رهایی از اضطرابِ نابودی، اساس بالاتری از ارزش و حمایت بوجود می آید. خوشبختانه فرهنگ از طریق ارائه ارزش ها، نقش ها، تصور منصفانه نسبت به دنیا و امكان جاودانگی، چنین اساسی را فراهم می آورد. كودك به تدریج در می یابد كه درون بافت فرهنگی كه نسبت به آن متعهد است، دارای ارزش و شایستگی است، به این ترتیب، برای فرد بزرگسال، عزت نفس، سپری در برابر اضطراب فرهنگی است (بامیسر 1396)[7].
نیاز به احساس ارزش و عزت نفس برای تعادل روانی و تكامل وجود فرد در شرایط اجتماعی بسیار ضروری است. در صورت خدشه دار شدن ارضاء این نیاز در فرد، احساس حقارت و یا خود بزرگ بینی پدید می آید. دلیل اصلی احساس حقارت و خود بزرگ بینی را می توان در طرد شدن مستمر و مداوم از طرف والدین و دیگران دانست. (شاملو 1368،ص 141)
تحقیقات نشان داده است عزت نفس، نقش مهمی را برای روبرو شدن با مشكلات آینده، در كودكان و نوجوانان ایفا میكند. كودكی كه احساس خوبی درباره خویشتن دارد، برخورد مناسب تری، با مشكلات آتی خود خواهد داشت. همان طور كه عزت نفس بالا، جزئی از اجزاء سلامت روانی محسوب می شود، عزت نفس پایین نیز میتواند منشأ بسیاری از اختلالات روانی باشد.
روانشناسان معتقدند كه احساس بی ارزشی عمیق، ریشه بسیاری از نابهنجاریهای روانی است كه در بین افراد انسانی دیده می شود. (شاملو 1368، ص 141).
پپ[8] و همكاران (1989) اظهار می كنند خود پنداره و به تبع آن عزت نفس، براساس تركیبی از مسائل و موضوعاتی كه در زندگی، برای ما اهمیت دارند، ساخته شده است. اگر فرد، زمینه هایی كه در آن فعالیت داشته است، با ارزش بداند، عزت نفس كلی او بالا خواهد بود، در حالی كه اگر وی آن زمینه ها را، بی ارزش بداند در مورد خودش، عقیده منفی خواهد داشت.
تفاوت عزت نفس با مفاهیم (اعتماد به نفس، خویشتن پذیری، خود پنداره)
تفاوت عزت به نفس با اعتماد به نفس:
اعتماد به نفس اساسا به انتظار غلبهی موفقیت آمیز بر چالشها و رفع موانع اطلاق می شود، از سوی دیگر عزت نفس بر «حرمت نفس»[9] و «احساس خود ارزشی»[10] دلالت میكند. اعتماد به نفس یعنی اعتماد به اینكه فرد می تواند رفتاری را كه برای پیامد مطلوب، مورد نیاز است، به نحو موفقیت آمیزی انجام دهد.
تفاوت عزت نفس با خویشتن پذیری:
عزت نفس به عنوان احترام و علاقه به خود احساس واقع گرایانه دارد. خویشتن پذیری به معنی قبول كردن خود است. این دو از لحاظ تجربی رابطه زیادی با هم دارند. به طور كلی خویشتن پذیری ممكن است برای عزت نفسِ بالا یك پایه اساسی و لازم باشد. (رابینسون 1976)[11]
تفاوت عزت نفس با مفهوم خود پنداره:
مفهوم خود پنداره از عقاید فرد درباره خود است كه بیشتر بر منبای توصیف است تا قضاوت. ولی عزت نفس به قضاوت و ارزیابیهای شخصی از خصوصیاتش اطلاق میشود.
ممكن است بعضی بخشهای خودپنداره خوب باید تلقی شود ولی بعضی از بخشها، نه خوب تلقی می شود نه بد. خودپنداره عبارت است از مجموعه ویژگیهایی كه فرد برای توصیف خویش به كار می برد. اما عزت نفس عبارت از ارزشی است كه اطلاعات درون خودپنداره برای فرد دارد.
كوپراسمیت چهار عامل را در تحول عزت نفس كودك مهم می داند. كه عبارتند از:
الف) ارزشی كه كودك از سوی دیگران، از طریق ابراز مهر و محبت، تحسین و توجه دریافت میكند.
ب) تجربه همراه با موفقیت كودك؛ مقام یا موقعیتی را كه فرد خودش را در ارتباط با محیط می بیند.
ج) تعریف شخصی كودك از موفقیت یا شكست.
د) شیوه كودك در ارتباط با پسخوراند (بازخورد)[12] منفی یا انتقاد.
مدل ها و نظریه های انگیزه پیشرفت و عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی
- پایان نامه پیشرفت تحصیلی ,نظریه های پیشرفت تحصیلی ,عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی ,مدل ها و نظریه های انگیزه پیشرفت,پایان نامه انگیزش پیشرفت تحصیلی,عوامل مهم تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی,عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
- هدف از این پایان نامه بررسی می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات82حجم286/532 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این پایان نامه بررسی می باشد. دانش آموز
انگیزش پیشرفت و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی
- الگوهای انگیزش,رویکردهای انگیزش,تحقیق درباره انگیزش,تحقیق درباره انگیزش پیشرفت,دیدگاه های نظری انگیزش پیشرفت,رابطه انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی
- هدف از این تحقیق می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات44حجم74/864 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این تحقیق می باشد. نظریه انگیزش پیشرفت بر تحقیقات ا
تئوری های سازگاری و عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی
- تئوری های سازگاری,نظریه های سازگاری,انواع سازگاری در روانشناسی,دیدگاههای نظری درباره سازگاری,عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی,تحقیق در مورد سازگاری در روانشناسی
- این نوشتار را مورد بررسی قرار می دهد. مشخصات فایل تعداد صفحات38حجم125/210 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل این نوشتار را مورد بررسی قرار می دهد. سازگاری
سازگاری و ناسازگاری اجتماعی و عوامل مستعد کننده بر اختلال سازگاری
- ابعاد سازگاری اجتماعی,رویکردهای سازگاری اجتماعی,پایان نامه سازگاری اجتماعی,نظریه های سازگاری اجتماعی,تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی,عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی,تاریخچه بررسی سازگاری اجتماعی
- هدف از این پایان نامه سازگاری و ناسازگاری اجتماعی و عوامل مستعد کننده براختلال سازگاری می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات64حجم128/731 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx
نظریه های حوزه های مختلف در مورد سازگاری و سازگاری اجتماعی
- نظریه های سازگاری اجتماعی pdf,نظریه های مربوط به سازگاری,نظریه های روانشناسی سازگاری,نظریه های جامعه شناسی سازگاری اجتماعی,نظریه های مددکاری اجتماعی سازگاری,دیدگاه های مختلف سازگاری
- هدف از این تحقیق می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات47حجم99/905 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این تحقیق می باشد. در هر پژوهش علمی، نظریه ها از اه
دانلود تحقیق تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع كنترل نوجوانان
- تاثیر آموزش مهارتهای زندگی,سلامت روان منبع کنترل ,سلامت عمومی,پرسشنامه ,آزمون و پیش آزمون
- خلاصه انسان با توجه به پیچیدگیها و دشواریهای زندگی جهت رسیدن به رشد و پیشرفت در جنبههای گوناگون میبایست از توانایی لازم و كافی جهت مقابله با موقعیتهای دشوار زند
دانلود تحقیق پیشرفت تحصیلی و مفهوم عملکرد تحصیلی با فرمت ورد
- دانلود تحقیق تحصیل,تحقیق تحصیل doc,تحقیق کامل پیشرفت تحصیلی,تحقیق درباره پیشرفت تحصیلی,تحقیق تحصیل با فرمت ورد,تحقیق درمورد تحصیل چیست,تحقیق دانش آموزی درباره تحصیل,تحقیق دانشجویی درباره پیشرفت
- هدف از این تحقیق بررسی پیشرفت تحصیلی و مفهوم عملکرد تحصیلی با فرمت docx در قالب 27 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات
پاورپوینت مهارت افزایش عزت نفس تفکر و سبک زندگی هشتم
- پاورپوینت مهارت افزایش عزت نفس تفکر وسبک زندگی هشتم,پاورپوینت مهارت افزایش عزت نفس تفکر هشتم,پاورپوینت درس مهارت افزایش عزت نفس تفکر هشتم,پاورپوینت درباره مهارت افزایش عزت نفس,دانلود رایگان پاورپوینت مهارت افزایش عزت نفس
- دانلود پاورپوينت با موضوع مهارت افزایش عزت نفس تفکر و سبک زندگی هشتم، در قالب pptx و در 18 اسلايد، قابل ويرايش. بخشي از متن پاورپوينت: افرادی که عزت نفس بالایی
پاورپوینت مهارت افزایش عزت نفس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم
- مهارت افزایش عزت نفس تفکر هشتم,تدریس مهارت افزایش عزت نفس تفکر هشتم,مهارت افزایش اعتماد به نفس تفکر هشتم,درس مهارت افزایش عزت نفس تفکر هشتم,پاورپوینت مهارت افزایش عزت نفس تفکر هشتم,دانلود پاورپوینت مهارت افزایش عزت نفس تفکر هشتم,دانلود پاورپوین,,,
- دانلود پاورپوينت با موضوع مهارت افزایش عزت نفس تفکر و سبک زندگی هشتم، در قالب ppt و در 18 اسلايد، قابل ويرايش. بخشی از متن پاورپوینت: افرادی که عزت نفس بالایی د
ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار
- آموزش مهارتهای زندگی,مهارت زندگی,مدیریت استرس,کنترل استرس,ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار ,بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در محیط کار بر افزایش کنترل استرس کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز, اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش کنترل استرس,دانلود مقالات کارشناسی ارشد روانشناسی
- هدف از این مقاله کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات21حجم0/55 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل دانلود مقاله کارشناسی ارشد رش
پژوهش با عنوان تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر كاركرد خانواده زنان دارای همسر معتاد
- آموزش,مهارت زندگی,كاركرد,خانواده,زنان دارای همسر معتاد,همسر معتاد,شوهر معتاد,معتاد
- در رشته ممد کاری اجتماعی
تحقیق بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری بر افزايش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش
- بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری بر افزايش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش, پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش, پیشرفت تحصیلی, عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی, آزمون راهبردهای یادگیری, تاثیر راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی
- دانلود تحقیق با موضوع بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری بر افزايش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش، در قالب word و در 143 صفحه، قابل ویرایش، شامل: فصل اول: کلیات
تحقیق بررسي تاثير روش يادگيري مشاركتي برروي عزت نفس،رشد مهارتهاي اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان
- یادگیری مشارکتی,عزت نفس,رشد,مهارت اجتماعی,عملکرد تحصیلی
- دانلود تحقیق با موضوع بررسي تاثيرروش يادگيري مشاركتي برروي عزت نفس، رشد مهارت هاي اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان، در قالب word و در 145 صفحه، قابل ویرایش،
ارتباط خودپنداره تحصیلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی
- خودپنداره تحصیلی چیست,تحقیق درباره خودپنداره تحصیلی,عوامل موثر بر خودپنداره تحصیلی,رابطه خودپنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی
- هدف از این تحقیق می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات54حجم70/286 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این تحقیق می باشد. خودپنداره تحصيلي شاخصي است که دا
دانلود چارچوب و مبانی نظری پیشرفت تحصیلی و مفهوم عملکرد تحصیلی با فرمت word
- مبانی نظری تحصیل,ادبیات نظری تحصیل,چارچوب نظری تحصیل,فصل دوم پایان نامه تحصیل,خرید مبانی نظری تحصیل
- خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه پیشرفت تحصیلی و مفهوم عملکرد تحصیلی با فرمت docx در قالب 27 صفحه ورد مشخصات فایل تعداد صفحات27حجم41/287 کیلوبایت فرمت فایل اصلی
ماهیت خودپنداره تحصیلی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی
- تعریف خودپنداره تحصیلی,خودپنداره تحصیلی دانش اموزان,اهمیت خودپنداره تحصیلی,خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان,مقایسه خودپنداره تحصیلی,نقش اسناد در خود پنداره تحصيلي,تحقیق پایان نامه خودپنداره تحصیلی,ارتباط خودپنداره تحصيلي با پيشرفت تحصيلي
- هدف از این تحقیق پایان نامه می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات51حجم187/582 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این تحقیق پایان نامه می باشد. شاولسون و
ارتباط سبکهای یادگیری وابسته / نابسته به زمینه با پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر سقز درسال تحصیلی 87-86
- دوزبانگی,جنسیت,دوره راهنمایی,دانش آموز دو زبانه,پیشرفت تحصیلی زبان فارسی,سبک یادگیری وابستهنابسته به زمینه,ارتباط سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی,سیستم همکاری در فروش فایل,همکاری در فروش فایل,فروش فایل,fileina,خرید مقاله و تحقیق مدیریت برنامه ریزی آموزشی
- این پژوهش کوشیده است تا از منظر تفاوتهای فردی، نوع رابطه ی سبکهای یادگیری وابسته نابسته به زمینه با پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دانش آموزان را در منطقه ای دو زبانه
بررسی تاثیر درس پژوهی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول
- درس پژوهی, پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان راهنمایی, شهرستان میناب, درس ریاضی
- چکیده :هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درس پژوهی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در مدارس شهرستان میناب بوده است . جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان راهنمایی شهرستان می
مفهوم منبع کنترل رفتار راتر و بررسی مقایسه ای آن با سطح تحصیلات معلمان و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
- منبع کنترل راتر,منبع کنترل رفتار,دانلود پایان نامه اثر سطح تحصیلات بر رفتار معلمان,تاثیر منبع کنترل رفتار بر پیشرفت تحصیلی,دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,دانلود پایان نامه روانشناسی,دانلود پایان نامه رابطه منبع کنترل و سطح تحصیلات معلمان
- راتر دریافت که برخی افراد معتقدند تقویت کننده ها به اعمال خودشان بستگی دارند در حالی که دیگران باور دارند که تقویت کننده های آنها به وسیله دیگران و نیروهای بیرو
بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی
- جنسیت,انگیزش تحصیلی,پیشرفت تحصیلی,دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,دانلود پایان نامه روانشناسی,دانلود پایان نامه بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی,تفاوتهای جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان
- در سال های اخیر تحولات جنسیتی گستردهای در حوزه ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمیتوان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگ
بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی
- موفقیت تحصیلی,فعالیت فوق برنامه,دانش آموزان متوسطه شاهد,پیشرفت تحصیلی,فعالیتهای بعد از مدرسه,دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی
- هدف از این پایان نامه می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات79حجم0/367 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل دانلود پایان نامه رشته روانشناسی * هدبه: ضمیمه شدن پرسشن
بررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
- موفقیت تحصیلی,فعالیت فوق برنامه,تاثیر فعالیت های خارج از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی,تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی,دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی,بررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
- در دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی به می پردازیم مشخصات فایل تعداد صفحات79حجم0/367 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی
بررسی تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی
- بررسی تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی, تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی, تغذیه بر پیشرفت تحصیلی
- فهرست عنوان صفحه چكیده..................................... فصل اول مقدمه..................................... بیان مسئله................................ هدف از
تحقیق بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس، سازگاري اجتماعي، پيشرفت تحصيلي، اضطراب
- تحقیق آموزش مهارت هاي زندگي ,تحقیق در مورد آموزش مهارت هاي زندگي ,دانلود تحقیق آموزش مهارت هاي زندگي ,پروژه آموزش مهارت هاي زندگي ,مقاله آموزش مهارت هاي زندگي ,پایان نامه پیرامون آموزش مهارت هاي زندگي ,تحقیق روانشناسی آموزش مهارت هاي زندگي ,تحقیق رو,,,
- دانلود تحقیق با موضوع بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس، سازگاري اجتماعي، پيشرفت تحصيلي، اضطراب، در قالب Word و در 42 صفحه قابل ویرایش. بخشی از متن ت
تحقیق بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس، سازگاري اجتماعي، پيشرفت تحصيلي و اضطراب
- تحقیق آموزش مهارت هاي زندگي ,تحقیق در مورد آموزش مهارت هاي زندگي ,دانلود تحقیق آموزش مهارت هاي زندگي ,پروژه آموزش مهارت هاي زندگي ,مقاله آموزش مهارت هاي زندگي ,پایان نامه پیرامون آموزش مهارت هاي زندگي ,تحقیق روانشناسی آموزش مهارت هاي زندگي ,ت,,,
- بخشی از متن تحقیق: هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس، سازگاري اجتماعي، پيشرفت تحصيلي، اضطراب حالت و اضطراب صفت دانش آموزان دختر
تحقیق بررسی رابطه خودکارآمدی و مطلوبیت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی
- تحقیق بررسی رابطه خودکارآمدی و مطلوبیت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی,آریافایل,پروژه بررسی رابطه خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی,پایان نامه مطلوبیت اجتماعی,پروژه بررسی مطلوبیت اجتماعی,تحقیق بررسی خودکارآمدی و مطلوبیت اجتماعی
- تحقیق بررسی رابطه خودکارآمدی و مطلوبیت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی، در قالب ورد و قابل ویرایش فهرست مطالب: چکیده فصل اول: کلیات تحقیق 1- بیان مساله اهمیت و ضرورت ت
بررسی انواع سازگاری در روانشناسی و تشریح دیدگاههای نظری درباره سازگاری
- انواع سازگاری در روانشناسی,تعریف مفهومی سازگاری اجتماعی,تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی,دیدگاههای نظری درباره سازگاری,عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی,تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی
- هدف از این پایان نامه می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات53حجم144/660 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این پایان نامه بررسی انواع سازگاری در روانشنا
سازگاری در دانش آموزان و دانشجویان و بررسی نظریه های سازگاری
- سازگاری در دانش آموزان,سازگاری در دانشجویان,نظریه های سازگاری,
- این تحقیق را مورد بررسی قرار می دهد. مشخصات فایل تعداد صفحات35حجم176/629 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل این تحقیق را مورد بررسی قرار می دهد. کلمه ی سا
عوامل موثر در فرآیند سازگاری و بررسی اشکال سازگاری
- نیازهای دوره نوجوانی,ویژگیهای افراد سازگار,سازگاری اجتماعی دانش آموزان,رشد اجتماعی در دوره نوجوانی,عوامل موثر در سازگاری,عوامل موثر در فرآیند سازگاری,پایان نامه سازگاری اجتماعی,پایان نامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان
- هدف از این پایان نامه می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات71حجم108/392 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این پایان نامه می باشد. سازگاری، یک فرآیند پو
نظریه های مربوط به سازگاری و بررسی انواع سازگاری
- نظریه های مربوط به سازگاری,نظریه سیستم های پیچیده سازگار,نظریه های سازگاری تحصیلی,نظریه های سازگاری شغلی,نظریه های سازگاری اجتماعی pdf
- هدف از این تحقیق می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات32حجم98/758 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این تحقیق می باشد. سازگاری به لحاظ نظری، سازهی متنو
تحقیق تاثیر تکنولوژی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
- تحقیق تاثیر تکنولوژی بر تحصیل,دانلود تحقیق در مورد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,مفهوم تکنولوژی آموزشی,محتوایی تکنولوژی آموزشی ,تعریف تکنولوژی آموزشی ,فواید تکنولوژی آموزشی,دانلود تحقیق در مورد فواید تکنولوژی در آموزش
- مقدمه: دستگاه تعليم و تربيت نه تنها در ايران ، بلكه در ساير ممالك جهان وظيفة سنگيني رابر عهده دارد. سرمايه گذاري براي تربيت نيروي انساني كارآمد كه در بخش هاي مخ
دانلود تحقیق در مورد پیشرفت تحصیلی و عوامل تاثیر گذار بر آن docx
- دانلود تحقیق عوامل پیشرفت,تحقیق پیشرفت تحصیلی doc,تحقیق کامل پیشرفت تحصیلی,تحقیق درباره پیشرفت,تحقیق پیشرفت با فرمت ورد,تحقیق درمورد پیشرفت چیست,تحقیق دانش آموزی درباره پیشرفت,تحقیق دانشجویی درباره پیشرفت تحصیلی
- هدف از این تحقیق بررسی پیشرفت تحصیلی و عوامل تاثیر گذار بر آن با فرمت docx در قالب 34 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد مشخصات فایل تعداد صف
دانلود تحقیق پیشرفت تحصیلی و عوامل تاثیر گذار بر آن با فرمت ورد
- دانلود تحقیق پیشرفت تحصیلی,تحقیق پیشرفت تحصیلی doc,تحقیق کامل تحصیل,تحقیق درباره تحصیل,تحقیق پیشرفت تحصیلی با فرمت ورد,تحقیق درمورد پیشرفت تحصیلی چیست,تحقیق دانش آموزی درباره پیشرفت,تحقیق دانشجویی درباره تحصیل
- هدف از این تحقیق بررسی پیشرفت تحصیلی و عوامل تاثیر گذار بر آن با فرمت docx در قالب 39 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد مشخصات فایل تعداد صف
دانلود تحقیق مفهوم پیشرفت تحصیلی و عناصر تاثیر گذار بر آن با فرمت ورد
- دانلود تحقیق پیشرفت تحصیلی,تحقیق پیشرفت تحصیلی doc,تحقیق کامل پیشرفت تحصیلی,تحقیق درباره پیشرفت تحصیلی,تحقیق پیشرفت تحصیلی با فرمت ورد,تحقیق درمورد پیشرفت چیست,تحقیق دانش آموزی درباره پیشرفت,تحقیق دانشجویی درباره پیشرفت
- هدف از این تحقیق بررسی مفهوم پیشرفت تحصیلی و عناصر تاثیر گذار بر آن با فرمت docx در قالب 25 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد مشخصات فایل تع
دانلود تحقیق در مورد تاثیر سلامت روان بر پیشرفت تحصیلی docx
- دانلود تحقیق سلامت روان,تحقیق سلامت روان doc,تحقیق کامل پیشرفت تحصیلی,تحقیق درباره پیشرفت,تحقیق سلامت روان با فرمت ورد,تحقیق درمورد پیشرفت چیست,تحقیق دانش آموزی درباره پیشرفت,تحقیق دانشجویی درباره سلامت روان
- هدف از این تحقیق بررسی تاثیر سلامت روان بر پیشرفت تحصیلی با فرمت docx در قالب 47 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات47
دانلود تحقیق پیشرفت تحصیلی و تاثیر خانواده بر آن با فرمت ورد
- دانلود تحقیق پیشرفت تحصیلی,تحقیق پیشرفت تحصیلی doc,تحقیق کامل پیشرفت تحصیلی,تحقیق درباره پیشرفت تحصیلی,تحقیق پیشرفت تحصیلی با فرمت ورد,تحقیق درمورد پیشرفت تحصیلی چیست,تحقیق دانش آموزی درباره تحصیل,تحقیق دانشجویی درباره تحصیل
- هدف از این تحقیق بررسی پیشرفت تحصیلی و تاثیر خانواده بر آن با فرمت docx در قالب 25 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات
دانلود تحقیق موسیقی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی با فرمت ورد
- دانلود تحقیق موسیقی,تحقیق موسیقی doc,تحقیق کامل موسیقی,تحقیق درباره موسیقی,تحقیق موسیقی با فرمت ورد,تحقیق درمورد موسیقی چیست,تحقیق دانش آموزی درباره موسیقی,تحقیق دانشجویی درباره موسیقی
- هدف از این تحقیق بررسی موسیقی با فرمت docx در قالب 55 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات55حجم79/990 کیلوبایت فرمت فای
تحقیق كلاس بندی بهینه و تاثیر آن در ارتقا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی
- تحقیق كلاس بندی بهینه ,ارتقا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی,تحقیق كلاس بندی بهینه و تاثیر آن در ارتقا و پیشرفت
- در این تحقیق ما در پی پاسخ این سوال هستیم كه كلاس بندی بهینه چیست و چه تاثیری در ارتقا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی دارد : دبستان خانه شاگرد و معلم
تحقیق بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و کودکان مرزی
- پایان نامه عزت نفس,پایان نامه در مورد عزت نفس,پایان نامه درباره عزت نفس,پایان نامه روانشناسی ,پایان نامه سلامت روان,پایان نامه بهزیستی,دانلود پایان نامه,پایان نامه علوم تربیتی,رابطه عزت نفس و سلامت روانی,روانشناختی والدین کودکان عادی,روانشن
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و والدین آموزش پذیر می باشد. ابزارهای این پژوهش شامل سه نوع پرس
تحقیق بررسی هویت و عزت نفس در نوجوانان
- دانلود پایان نامه ,دانلود پروژه ,پایان نامه هویت ,پایان نامه عزت نفس ,هویت و عزت نفس ,دانلود تحقیق هویت ,تحقیق هویت و عزت نفس ,پایان نامه روانشناسی ,پایان نامه علوم تربیتی ,پروژه روانشناسی ,پروژه علوم تربیتی ,بررسی هویت در جامعه
- بخشی از مقدمه: انسان در زندگي به دنبال معنايي مي گردد كه به خاطر آن زندگي مي كند و با رشد عقلاني فرد در دوره نوجواني توجه او به ارزشها و اعتقادات، مفاهم حقيقت،
تحقیق بررسی رابطه بين عزت نفس مديران و اثربخشي آنان در مدارس راهنمايي
- عزت نفس مديران,تحقیق عزت نفس مديران,مقاله عزت نفس مديران,پایان نامه عزت نفس مديران,بررسی عزت نفس مدیران,تحقیق مدیر مدرسه,مقاله مدیر مدرسه,تحقیق مدیریت مدارس,تحقیق درباره مدیریت مدرسه,پایان نامه در مورد مدیریت مدرسه
- دانلود تحقیق در مورد بررسی رابطه بين عزت نفس مديران و اثربخشي آنان در مدارس راهنمايي، در قالب doc و در 93 صفحه، قابل ویرایش، شامل: چکيده فصل اول: مقدمه تحقيق 1-
تحقیق با موضوع بررسی رابطه منبع كنترل (درونی- برونی) با عزت نفس
- تحقیق بررسی رابطه منبع كنترل درونی برونی با عزت نفس
- توضیحات: 98صفحه قالب ورد قابل ویرایش 98صفحه قالب ورد قابل ویرایش بخشی ازمتن: چكیده تحقیق پژوهش حاضر٬ با نام « بررسی رابطه منبع كنترل ( درونی- برونی) با عز