مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: Wمبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق|41021695|arshad100|مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق,مبانی نظری, عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مبحث اول: تعریف واژگان

1. عقد

1-1. مفهوم عقد

1-1-1. مفهوم لغوی

عقد، مصدر فعل است، سپس به‌عنوان اسم استعمال شده است و جمع آن عقود می‌باشد و در قرآن کریم آمده است، قوله تعالی: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»[1] : اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! به پیمان‌ها (و قراردادها) وفا كنید! واژه‌ی عقد در لغت بر معانی بسیاری اطلاق می‌شود ازجمله آن‌ها: گره زدن، بستن، محکم کردن دو چیزی است به یکدیگر به‌نوعی که جدا کردن یکی از دیگری سخت و دشوار باشد[2]؛ مثل گره زدن ریسمان و نخ به دیگری که از هم منفک نگردد؛ و با یکدیگر تلازم و پیوستگی پیدا کنند. ازاین‌رو علمای لغت در تعریف لغوی عقد را مقابل حلّ به معنای گشودن بکار برده‌اند.[3] امام خمینی (ره) برای معنای لغوی «عقد»، سه مورد ذکر کرده‌اند: عقد از انعقاد به معنای بسته شدن، غلیظ شدن و سفت شدن، عقد از عِقد به معنای طوق و گردنبند، عقد از عُقدَة به معنای گره. امام خمینی (ره) پس از ذکر این سه معنا می‏فرمایند: «اظهر آن است که عقدِ اصطلاحی در باب معاملات، از ریشه، عُقدَة آمده باشد؛ زیرا علاوه بر این‌که فهم عرفی با این امر همراه است، آیات قرآنی: «و لاتعزموا عُقدَة النکاح»[4] و «أو یَعْفُوَا الذی بیده عُقْدَةُ النکاح»[5] شاهد بر این مطلب‏اند».[6]علمای لغت علاوه بر معنای یادشده، معانی دیگری را ذیل این ماده ذکر کرده‌اند که تا حدودی ارتباط بامعنای بالایی دارد؛ مانند اعتقاد جازم، عهد، ضمان، احکام و ابرام امری.[7]

.....................

1-1-2. معنای اصطلاحی

....................

2. فسخ

2-1. مفهوم فسخ

2-1-1.مفهوم لغوی

................

3. اقاله

3-1. مفهوم اقاله

3-1-1. مفهوم لغوی

...................

4. انفساخ

4-1. مفهوم انفساخ

4-1-1. مفهوم لغوی

......................

مبحث دوم: اسباب انحلال عقود

......................

گفتار اول: فسخ

بند اول: ماهیت و مبنای فسخ

1. ماهیت فسخ

......................

2. مبنای فسخ

....................

2-1. توافق طرفین:

.................

2-2. جبران ضرر ناروا

.................

بند دوم: خیارات

..................

الف: خیار

...................

1. مفهوم خیار

1-1.مفهوم لغوی

.................

نظریه اول: ملک فسخ عقد

..................

نظریه دوم: ملک اقرار یا ازاله عقد

.....................

نظریه سوم: اختیار فسخ

....................

نظریه چهارم: حق اختیار فسخ

...............

نظریه مختار

..................

2. واقعیت خیار چیست؟

...................

2-1. آیا خیار همان حق فسخ است؟

....................

ب: تعداد و اقسام خیارات

..................

1. خیارهای مختص بیع

................

2. خیارهای مشترک

.................

گفتار دوم: اقاله

....................

بند اول: ماهیت و مبنای اقاله

1. ماهیت اقاله

1-1. ماهیت اقاله در فقه

...................

1-1-1. ماهیت اقاله از دیدگاه فقهاء

...................

1-1-2. دلایل نظریه فسخ بودن اقاله

.................

1-2. ماهیت اقاله در حقوق مدنی ایران

...................

1-3. آیا اقاله عقد است؟

..................

2. مبنای اقاله

..................

2-1. مصالح عمومی جامعه

.................

2-2. ضرر و زیان به حقوق شخص ثالث

....................

بند دوم: قلمرو اقاله

................

گفتار سوم: انفساخ

.....................

بند اول: ماهیت و مبنای انفساخ

1. ماهیت انفساخ

...............

2. مبنای انفساخ

................

بند دوم: اقسام انفساخ

...............

1. شرط فاسخ (انفساخ ناشی از تراضی)

................

2. انفساخ ناشی از قانون

...............

فهرست منابع

الف. منابع فقهی - حقوقی

قرآن کریم.

نهج البلاغه.

  • ابن اثیر، مبارك بن محمد. النهایة فی غریب الحدیث و الأثر. ج 3، قم: مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، چاپ اول، (بی تا).
  • اصفهانى، محمد تقى (مجلسى اول). روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه. ج 5، حسین موسوى كرمانى، قم: مؤسسه فرهنگى اسلامى كوشانبور، چاپ دوم، (1406 ه‍ ق).
  • ابن ادریس حلی، محمد. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی. ج 2 و 3، قم: دفتر انتشارات وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، (1410 ه­ق).
  • ...........................................

    ............................................

    ...........................................

    [1]. مائده/1

    [2]. مجمع البحرین، ذیل واژه «عقد»؛ لسان العرب، ذیل واژه «عقد»؛ العروس من جواهر القاموس، ذیل واژه «عقد»؛ كتاب العین، ذیل واژه «عقد»؛ مفردات الفاظ القرآن، ذیل واژه «عقد»؛ المحیط فی اللغة، ذیل واژه «عقد»؛ الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة، ذیل واژه «عقد»؛ النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ذیل واژه «عقد»

    [3]. همان‌، در بیان این واژه آمده است: «عَقَدْتُ الحبلَ و البیعَ و العهدَ، فَانْعَقَدَ»

    [4]. بقره/235

    [5]. بقره/237

    [6]. روح اللّه موسوى خمینى، كتاب البیع، چاپ اول، (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره، 1421 ه‍ ق)، ج 1، ص 102

    [7]. المحیط فی اللغة، ذیل واژه «عقد»؛ الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة، ذیل واژه «عقد»؛ النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ذیل واژه «عقد»