بررسی فقهی و حقوقی ارتداد

هدف از این پایان نامه بصورت جامع و کامل است مشخصات فایل تعداد صفحات118حجم0/90 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق پیشگفتار مسئله ارتداد از مسائل مهمی است كه از جنبه های مختلف علوم فقهی ،تاریخی ، كلامی و تفسیریبررسی فقهی و حقوقی ارتداد|42064099|arshad100|ارتداد در اسلام,پایان نامه ارتداد,بررسی فقهی ارتداد,بررسی حقوقی ارتداد,ارتداد در فقه اهل سنت,ارتداد در فقه امامیه,حکم فقهی ارتداد در قرآن,ارتداد از دیدگاه حقوق ایران
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی فقهی و حقوقی ارتداد هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

هدف از این پایان نامه بصورت جامع و کامل است


مشخصات فایل
تعداد صفحات118حجم0/90 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق پیشگفتارمسئله ارتداد از مسائل مهمی است كه از جنبه های مختلف علوم فقهی ،‌تاریخی ،‌ كلامی و تفسیری قابل بررسی و كنكاش است. با توجه به اینكه احكام فقهی در جامعه امروز ما از جنبه حكومتی شكل عملی و كاربردی یافته و بازتاب آن در قوانین ،‌رویه و یا احكام صادره از دادگاهها ظهور و بروز یافته است، لذا موضوع ارتداد امروزه از جنبه حقوقی نیز مورد توجه قرار گرفته و مباحث مختلفی را میان فقها و حقوقدانان و بعضا سیاسیون برانگیخته است . بررسی احكام ارتداد از جنبه موازین حقوق عمومی و خصوصی داخلی و حقوق بین الملل و قوانین مرتبط با حقوق بشر و منشور اعلامیه جهانی آن موضوع جدیدی است كه حداكثر در چند دهه اخیر به آن پرداخته شده است، حال آنكه كه مباحث ارتداد از جنبه های تاریخی سابقه ای چند هزار ساله دارد كه به یونان قدیم و محاكمه سقراط مطابق قوانین آتن و محكومیت وی به اعدام باجام شوكران در 2400 سال پیش بر میگردد . شكایت علیه سقراط در سال 399 پیش از میلاد با این مضمون به دادگاه تسلیم شد كه «سقراط بر خلاف موازین قانونی رفتار می‌كند، زیرا او به خدایان تایید شده از طرف دولت اعتقاد ندارد و خدای جدیدی به نام دایمونیا را تبلیغ می‌كنند. علاوه بر آن او مرتكب عمل خلاف قانون می‌شود، زیرا جوانان را فاسد می‌نماید». از جنبه فقه اسلامی نیز سابقه ارتداد به زمان ظهور اسلام و حكومت اسلامی تشكیل شده توسط پیامبر اكرم (ص) می رسد . اما تفاوت اساسی ارتداد در صدر اسلام با یونان قدیم این بود كه درصدر اسلام ارتداد به صورت تغییر عقیده واقعی و درونی مبتنی بر ارتداد فكری مطرح نبود بلكه معمولا با انگیزه های سیاسی ، اقتصادی یا قومی همراه بود. مثلاً برخی مرتدین به خاطر اینكه زكات نپردازند از اسلام بر می‌گشتند. و برخی دیگر كه مرتكب جنایت شده بودند جهت فرار از قصاص مرتد می‌شدند. کلمات کلیدی:

مرتد

ارتداد

علوم فقهی

احكام فقهی

واژه ارتداد الف : معنای لغوی ارتداد از ریشه « رد » در لغت عرب به معنای بازگشت و رجوع است. چنانچه در قرآن هم در اكثر موارد بدین معنا آمده است : « ان الذین ارتدوا علی ادبارهم » یعنی آنهایی كه به عقب برگشتند. و یا: «و من یرتدد منكم عن دینه » یعنی كسانی از شما كه از دینشان برگردند و یا « ان تطیعوا الذین كفروا یرودوكم علی اعقابكم » یعنی اگر كافران را اطاعت كنید شما را به عقب بر می گردانند . اما گاهی اوقات واژه ارتداد به معنی از حالتی به حالتی دیگر تغییر یافتن و یا به عبارتی دگرگونی آمده است : « فلما ان جاء البشیر القاه علی وجهه فارتد بصیرا » یعنی هنگامی كه بشارت دهنده پیراهن یوسف را بر صورت یعقوب افكند وی ناگهان بینا شد . در بسیاری از اوقات نیز ارتداد در لغت عرب به معنای رفت و برگشت مکرر مرادف با تکرار است. مانند واژه تردد که به معنای رفت وآمد مکرر است. این مفهوم در آیه 137 سوره نساء تصریح گردیده است . «ان الذین امنوا ثم کفروا ثم آمنوا ثم کفروا ثم ازدادوا کفرا لم یکن الله لیغفرلهم و لایهدیهم سبیلا» آنانی که ایمان آورده ، سپس کفر ورزیده سپس ایمان آورده، سپس کفر ورزیده و سپس بر کفر خود افزودند، خداوند آنها را نیامرزیده و هدایتشان نمی کند . مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه 137 سوره نساء می گوید: احتمال سوم آن است که مقصود آیه گروهی از اهل کتاب باشند که خواستند عده ای از اصحاب رسول خدا را دچار شک کنند و به همین جهت در حضور مسلمانان اظهار ایمان می کردند و بعد می گفتند برای ما شبهه ای پیش آمده و کفر می‌ورزیدند و این امر را تکرار می کردند . فهرست مطالبپیشگفتار 1بخش اولبررسی نظرات كلاسیك 4واژه ارتداد 4الف: معنای لغوی 4ب: ارتداد در اصطلاح 5مصادیق مرتد 9 انواع ارتداد 11انواع ارتداد در فقه اهل سنت 11انواع ارتداد در فقه امامیه 12مرتد ملی و فطری 12تعاریف سه گانه مرتد فطری 13مرتد فطری و ملی مطابق تعریف مشهور 14احکام کلی ارتداد در فقه شیعه مطابق تعریف مشهور 15احكام كلی مرتد فطری (مرد) 15احكام كلی مرتد ملی 15احكام كلی زن مرتده 15احكام كلی ارتداد دسته جمعی 16محقون الدم و مهدور الدم 16محقون الدم 16مهدور الدم 16مصادیق مهدور الدم 17مجازاتها 181- قتل 18الف: دیدگاه امامیه 18ب: دیدگاه اهل سنت 20مسئولیت مدنی و كیفری مسلمانان در قتل مرتد 212- مصادره و تقسیم اموال 26الف: دیدگاه امامیه 26مرتد فطری مرد 26مرتد ملی مرد و زن مرتده اعم از ملی و فطری 27ب: دیدگاه اهل سنت 283- انتفای زوجیت 30الف: دیدگاه امامیه 30نوع عده زوجه مرد مرتد 31ب: دیدگاه اهل سنت 32نتیجه 334و5- حبس و تنبیه بدنی 34الف: دیدگاه امامیه 34ب: دیدگاه اهل سنت 35راههای اثبات ارتداد 361- علم قاضی 362- بینه 373- اقرار 38ارتداد در قرآن 39شرایط ارتداد در قرآن 39آثار ارتداد در قرآن 41نتیجه 44حکم فقهی ارتداد در قرآن بنا به استنباط مشهور فقها 46توبه مرتد 50استتابه 57الف: دیدگاه اهل سنت 57دیدگاه امامیه 58مدت استتابه 59ادله استتابه 60مجازات ارتداد حد است یا تعزیر 61حد از دیدگاه فقها 61مصادیق حدود 62تعزیر از دیدگاه فقها 63تفاوت حد و تعزیر 64نتیجه 66ارتداد از دیدگاه حقوق ایران 70اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها 70قاعده منع عقاب بلابیان 71استدلال مخالفین جاری شدن اصل و قاعده 72پاسخ به مخالفین و نتیجه گیری 73 بخش دومبررسی نظرات جدید و غیر مشهور فقها 761- آیت الله موسوی اردبیلی 77بررسی آیات ارتداد 80نتیجه گیری 85جمع بندی 87بررسی روایات 88ولد علی الاسلام به چه معنا است 89جمع بندی و نتیجه گیری....................................................................103توضیحی دیگر در معنای ولد علی الاسلام با عنایت به تناسبات علم و موضوع .......................106موجبات ارتداد....................................................................................107تعریف ضروری دین...........................................................................114بررسی اجماع......................................................................................1162-بررسی نظرات حجه الاسلام احمد قابل........................................120تعریف واژگان....................................................................................121دلیل عقلی...........................................................................................126دلیل نقلی............................................................................................128نتیجه دلیل نقلی..................................................................................134ادله نقلیه مورد استناد فقها..............................................................136آیات مرتبط با بحث ارتداد................................................................137انحصار جواز قتل در دو مورد...................................................147




"