شیوه های آموزش مهارت های اجتماعی به نابینایان و بررسی اهمیت آن

هدف از این پایان نامه می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات68حجم364/178 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل هدف از این پایان نامه می باشد. قبل از شروع آموزش مهاشیوه های آموزش مهارت های اجتماعی به نابینایان و بررسی اهمیت آن|42083821|arshad100|طبقه بندی مهارت های اجتماعی,ویژگی های مهارت های اجتماعی,پایان نامه مهارت های اجتماعی نابینایان,فرآیندهای عاطفی در مهارت های اجتماعی,فرآیندهای شناختی در مهارت های اجتماعی,سازگاری اجتماعی افرد دارای نقص بینایی,آموزش مهارت های اجتماعی به نابینایان
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان شیوه های آموزش مهارت های اجتماعی به نابینایان و بررسی اهمیت آن هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

هدف از این پایان نامه می باشد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات68حجم364/178 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه می باشد.

قبل از شروع آموزش مهارتهاي اجتماعي بايد اين امر روشن شود كه چه مهارت‌هايي براي آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهميت است. در تعيين اين مهارتها بايد چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشيدن يابه تاخير انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگي و موقعيتي، و نيز ديدگاههاي كساني كه در محيط پيرامون فرد هستند مثل والدين، همسالان و معلمان در تعيين نوع مهارت دخيل مي‌باشند، ‌گاه ميان برداشت بزرگسالان از مهارتهاي اجتماعي مورد نياز كودكان و نوجوانان تفاوت بسيار به چشم مي‌خورد و مهارتها بر حسب موقعيت متفاوت به نظر مي‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهاي اجتماعي را كه به آموزش مهارتهاي تحصيلي كمك مي‌كنند ارزشمند مي‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتايج مهم اجتماعي تعليم مهارتهاي اجتماعي به كودكان را مي‌توان شامل مواردي چون پذيرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محيط تحصيلي، عمل به عقل سليم و عدم ارتباط با دستگاه قضايي نوجوانان دانست.

ظاهراً نتايج مطلوب در انتخاب مهارت‌هاي اجتماعي براي آموزش به كودكان عامل مهمي در تعيين محور آموزش به شمار مي‌آيد، زيرا اگر مثلا هدف پذيرش كامل همسالان در مقابل موفقيت كلاسي يا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكيد تفاوت مي‌كند (كارتلج و ميلبرن، 1985). ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌هاي اجتماعي براي جوانان با نقص بينايي بسيار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهاي تعاملات اجتماعي شان را در سالهاي اوليه توسعه ندهند، توانايي شان براي موفقيت به عنوان يك بزرگسال هم در كار و هم در زندگي شخصيشان ممكن است تحت تأثير قرار گيرد. ضرورت پرورش مهارت‌هاي اجتماعي كودك، در بسياري از موارد زماني احساس مي‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم مي‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهاي فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جاي رفتارهاي مساله‌ساز به عوامل بسياري بستگي دارد، كه معمولاً ارزيابي ذهني افراد ذيربط از آن جمله است. اين توانش‌ها راههاي اجتماعي مناسبي براي ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و يا درخواست براي تغيير رفتار غيرمعمول ديگري فراهم مي‌آورند.


فهرست مطالب


مقدمه 9
2-2 نقص بينايي 9
2-2-1 اهميت حس بينايي 9
2-2-2 تعريف و طبقه‌بندي نقص بينايي 10
2-2-3 علل نقص بينايي 12
2-2-4 نحوه برخورد فرد نابينا با نقص بينايي 13
2-2-5 نکات ضروري در آموزش نابينايان 14

2-5 مهارتهاي اجتماعي 20
2-5-1 فرآيند ارتباط اجتماعي 20
2-5-2 مفهوم مهارتهاي اجتماعي 20
2-5-3 تعريف مهارت‌هاي اجتماعي 22
2-5-4 ويژگي‌هاي مهارتهاي اجتماعي 24
2-5-5 شش ويژگي عمده مهارتهاي اجتماعي 25
2-5-6 طبقه‌بندي مهارتهاي اجتماعي از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرايند‌هاي عاطفي و شناختي در مهارت اجتماعي 27
2-5-7-1 مهارت‌هاي اجتماعي مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌هاي مربوط به شناخت اجتماعي 28
2-5-8 پيامد‌هاي مهارتهاي اجتماعي 29

2-6 مهارت‌هاي اجتماعي نابينايان 30
2-6-1 رشد اجتماعي در نابينايان 30
2-6-2 ويژگي‌هاي و محدوديت‌هاي روانشناختي کودکان نابينا 31
2-6-3 تأثير اختلال بينايي در فرآيند‌هاي تحول رواني 35
2-6-4 خصوصيات افراد با ناتواني اجتماعي 38
2-6-5 سازگاري اجتماعي افراد داراي نقص بينايي و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاري نابينايان 43
2-6-7 اهميت مهارت‌هاي افراد آسيب ديده بينايي 45
2-7 شيوه‌هاي آموزش مهارتهاي اجتماعي 46
2-8 پيشينه و تاريخچه موضوع تحقيق 49
2-8-1 تحقيقات انجام شده پيرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقيقات انجام شده در ايران 51

منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی






"