مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های ارتباطی نوجوانان

این نوشتار را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. مشخصات فایل تعداد صفحات26حجم74/148 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل این نوشتار را در پژمبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های ارتباطی نوجوانان|42083934|arshad100|فصل دوم پایان نامه مهارت های ارتباطی نوجوانان,مبانی نظری مهارت های ارتباطی نوجوانان,پیشینه تحقیق مهارت های ارتباطی نوجوانان,پیشینه پژوهش مهارت های ارتباطی نوجوانان,پیشینه نظری مهارت های ارتباطی نوجوانان,چارچوب نظری مهارت های ارتباطی نوجوانان
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های ارتباطی نوجوانان هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

این نوشتار را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات26حجم74/148 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx
توضیحات کامل
این نوشتار را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.


مهارتهای ارتباطی به منزله آن دسته از مهارتهایی هستند که به واسطه آنها افراد می توانند در گیر تعاملهای بین فردی و فرایند ارتباط شوند؛ یعنی فرایندی که افراد در طی آن ، اطلاعات، افکار و احساسهای خود را از طریق مبادله کلامی و غیر کلامی با یکدیگر در میان می گذارند (هارجی، ساندرز، و دیکسون،1386). این مهارت ها مشتمل بر مهارت های فرعی یا خرده مهارت های مربوط به "درک پیام های کلامی و غیر کلامی" ، " نظم دهی به هیجان ها" ، " گوش دادن" ، "بینش نسبت به فرایند ارتباط" و " قاطعیت در ارتباط" است که اساس مهارت های ارتباطی را تشکیل می دهند. این مهارت ها از چنان اهمیتی برخوردارند که نارسایی آنها با احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی، ناسازگاری اجتماعی، افسردگی، عزت نفس پایین و عدم موفقیت های شغلی و تحصیلی همراه می باشد (حسین چاری و فداکار،1384). در واقع مهارت های ارتباطی به رفتارهایی اطلاق می شود که به فرد کمک می کند عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان کند و به اهداف بین فردی دست یابد. این مهارت ها شامل مواردی است که در ذیل به آن ها پرداخته می گردد.

آموزش مهارت های ارتباطی درمانگران رفتاری و شناختی، به نوجوانان می آموزد که گوش بدهند، درخواست های سازنده داشته باشند، از عبارت «من» استفاده کنند، بلافاصله پس از انجام یک رفتار ویژۀ مثبت، بازخورد مثبت تکمیلی به طرف مقابل خود بدهند و از پرسش ها و عبارات توضیحی برای اطمینان یافتن از رفتار کلامی و غیر کلامی یکدیگر استفاده کنند (کارلسون ، 1378 به نقل از ميرمحمد صادقي،1383). وقتی خانوادها از الگوهای ارتباط مؤثر استفاده می کنند، انتقال و درک واضحی از محتوا و قصد هر پیام دارند. نوع نظام خانواده و الگوهای ارتباطی آن، اثر مهمی بر اعضاء خانواده دارد، زیرا شخصیت، یادگیری، توسعه، ابقاء اعتماد به نفس، قدرت انتخاب و تصمیم گیری منطقی افراد خانواده، همه به نوع اطلاعات و نحوۀ انتقال اطلاعات بین اعضای خانواده وابسته است. ارتباط مؤثر در خانواده نیازمند آن است که فرستنده، پیام را واضح بفرستد و بازخورد صحیح داشته باشد، به عبارتی، گیرنده، معنی و مقصود پیام را درک کند، بنابراین ارتباط مؤثر در خانواده، فرآیندی است مداوم که در آن فرستنده و گیرنده باید به طور فعال دخالت داشته باشند (همان منبع).

موراي و مالمگرين (2010) تأثير اجراي يك برنامه آموزشي رابطه معلم – دانش‌آموز را بر سازگاري اجتماعي، عاطفي و آموزشي دانش‌آموزان مورد تحقيق قرار دادند. هدف اين پژوهش تأثير يك برنامه طراحي شده ارتباطي بر بهبود روابط نوجوانان با معلمانشان بود. همه شركت كنندگان دانش‌آموزاني بودند كه مشكلات عاطفي و رفتاري قابل توجهي داشتند و توسط معلمشان معرفي شده بودند. نتايج اين پژوهش نشان داد كه دانش‌آموزان گروه آزمايشي، سازگاري آموزشي، عاطفي و اجتماعي بالاتر از ميانگين را نسبت به دانش‌آموزان گروه كنترل نشان دادند

فهرست مطالب

تعریف نظری مهارت های ارتباطیتعریف عملیاتی مهارت های ارتباطیفصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مهارت های ارتباطی نوجوانان

2-5 مهارتهای ارتباطی 9
2-5-1 مهارت گوش كردن 9
2-5-2 مهارت ابراز وجود 10
2-5-3 ویژگیهای افراد دارای مهارت ابزار وجود 11


يشينه تحقيقاتي
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی

منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی






"